Waarom is het DE aanrecht, en niet HET aanrecht?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vindt het aanrecht veel logischer klinken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb nooit anders geweten als het is DE aanrecht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9K

Het beste antwoord

Het kan beide, de en het aanrecht.
Net als de matras en het matras, in de link staan nog meer voorbeelden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannelijk ook maar Nelly3 heeft helemaal gelijk. +1

Andere antwoorden (5)

Het is ook HET aanrecht en niet DE aanrecht

Toegevoegd na 29 seconden:
Je staat te koken aan HET aanrecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
De pannen staan op HET aanrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan inderdaad ook DE zijn, dit hebben wij vorig jaar nog geleerd bij Nederlands ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide vormen zijn inderdaad juist.
capthavoc
12 jaar geleden
sorry maar DE aanrecht klinkt echt voor geen meter ?
de pannen staan op de aanrecht ?????
het is toch ook niet
het pannen staan op het aanrecht ? ik zal wel oldskool wezen ;) de enige vorm waar het bij mijns inziens zou kunnen is bij meervoud de aanrechten staan in de opslagplaats maar dat aanrechten klinkt zo vreemd zelden gebruikt denk ik
de aanrecht klinkt niet juist ik zou toch zweren dat het het aanrecht is. het klinkt echt voor geen meter om de te gebruiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
ik heb even op google gekeken en het mag allebei dus het aanrecht is goed maar de aanrecht is ook goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan alle 2 het is alle 2 gewoon nederlands de aanrecht en het aanrecht bijvoorbeeld mijn mes ligt op het aanrecht of mijn mes ligt op de aanrecht.
bij de kun je het goed merken bij waar ligt mijn mes?
ooh dat ligt nog op DE aanrecht

Toegevoegd na 1 minuut:
maar dat kan ook het zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel het aanrecht als de aanrecht is juist. Volgens mijn woordenboek is 'aanrecht' zowel onzijdig als mannelijk, dus beide vormen zijn juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Aanrecht' is een onzijdig woord en wordt dus per definitie begeleid door 'het', als lidwoord.

Toegevoegd na 22 minuten:
Correctie na raadplegen woordenboek: aanrecht kan ook een mannelijk woord zijn en derhalve als 'de aanrecht' aangeduid worden. Raar fenomeen, Nederlandse taal....