Waar komt de term 'Proletarisch winkelen' vandaan?

Ik ken het als 'winkeldiefstal'. Maar waar is dit op gebaseerd? Mijn vorige vraag bied geen uitkomst daarin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.7K

Antwoorden (4)

Het woord proletarisch komt van:

Proletarisch Links was een trotskistische groep binnen de Pacifistisch Socialistische Partij. De groep wilde de PSP omvormen tot een revolutionaire arbeiderspartij. Ze werden geleid door Erik Meijer, die later voor de Socialistische Partij in het Europees Parlement zou komen. In 1974 verlieten ze PSP om de Internationale Kommunistenbond op te richten (later de Socialistische Arbeiderspartij).[

Naa mijn beleving: ze hadden een beetje als idee alles is van iedereen, als je zo denkt neem je dus gewoon mee, want het is toch al van iedereen en dus van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quote: "ze hadden een beetje als idee alles is van iedereen, als je zo denkt neem je dus gewoon mee, want het is toch al van iedereen en dus van mij." Hehe! Ok, dan begint het een beetje te dagen :-)
AWM
14 jaar geleden
Nou nee, meer in de trend van: "Die kapitalistische zwijnen zijn over onze rug rijk geworden, dat mag je terugpakken."
Dat werd enige 10tallen jaren geleden gepropageerd door ik dacht bisschop/monseigneur Muskens.Het betekende zoveel dat arme mensen dat wat ze dachten nodig te hebben maar zonder te betalen uit de winkel mee konden nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, is dat niet van die bisschop die vond dat je best een brood mocht stelen? Muskens...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel dat die dat zei en dat daar toen zo'n ophef over was?
'Proletarisch winkelen' is niets anders dan een beledigende uitdrukking waarbij geïmpliceerd wordt dat de arbeidersklasse dieven zouden zijn. Dit in tegenstelling tot 'proletarisch' waarmee slechts behorend tot het proletariaat (de arbeidersklasse) bedoeld wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas kennen sommige GV antwoorders inclusief een moderator het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit nu eigenlijk even te switchen tussen mijn andere vraag en deze. Maar ik heb wel moeite met jouw uitleg dat hier echt mee bedoeld wordt dat arbeiders automatisch dieven zouden zijn. Ik moet bekennen dat ik deze term ook wel eens gekscherend voor iemand heb gebruikt maar ik heb nooit echt geweten waar dit op sloeg, behalve dan dat ik dacht dat ie zijn "handen verkeerd had staan".
Ik heb als jongetje in Haarlem bij de bakker een brood gestolen. Omdat ik honger had (1944). Er is geen enkele rechtsgrond om dat te straffen. Evenmin als je een moeder die haar kind beschermd kunt bestraffen. Die bisschp heeft dat ooit eens op de tv gezegd, tot grote verontwaardiging van half Nederland.

Toegevoegd na 29 seconden:
(een half brood)