Wat is een proletarier?

Ik mag geen vragen n.a.v. vragen stellen, dus bij deze. Ik ken hierbij alleen de term 'proletarisch winkelen' en dat is volgens mij een andere term voor winkeldiefstal(?)

Maar wat betekent het ècht?

Toegevoegd na 3 minuten:
Geen vragen in de originele vraag bedoel ik dus. Vandaar deze nieuwe.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de aanleiding voor je vraag is door de moderatoren in hun wijsheid al weer verwijderd.... Een proletarier is een lid van de arbeidersklasse als tegenstrever van de bezittende klasse. In moderne termen iemand die "links" is tegen over iemand die "rechts" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tell me ....

Antwoorden (5)

In het marxisme is het proletariaat ( (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm, ik bedoelde eigenlijk in wat simpelere bewoordingen. Maar toch bedankt voor de moeite.
Een proletariër is volgens de van Dale een beziteloos arbeider, oftewel een persoon die voorwerpen uit een winkel ontvreemd met politieke bedoelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Romeinse tijd was een proletarier iemand die "niets bezat dan zijn kinderen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proles is Latijn voor kinderen, inderdaad +1
Dat is een persoonuit de werkende klasse. Nu zul je wel denken:bijna iedereen werkt toch? Het gaat eigenlijk om degenen die lichamelijke arbeid verrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval vindt ik proletarier al een stuk positiever klinken. Sterker nog, dan ben ik er zelf èèn ;-)
Proletarier is echt uit de Romeinse tijd en is weer geleend door Marx en Engels.
De bezitloze arbeiders klasse van de stad. Het laagste van het laagste in 'the great chain of beings'