Waarom schrijf je: gedachteloos en niet gedachteNloos?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog er is zelfs een goed tegenargument: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussen-n_in_de_Nederlandse_spelling#Bezwaren_tegen_de_verschillende_regelingen_voor_het_schrijven_van_de_tussen_-n Het allerstomste is dat er een paar uitzonderingen zijn die zich een beetje beroepen op de oude regel. Zonnestraal bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stomste vind ik nog dat men het altijd over meervoud heeft en dat er daarom een n tussen zou moeten, terwijl het eigenlijk, oorspronkelijk, niets met meervoud te maken heeft.

Het beste antwoord

Omdat gedachte in het meervoud meerdere vormen kan hebben: gedachteN en gedachteS.

Daarom is het ook groentEboer en niet groenteNboer of groenteSboer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het meervoud zowel gedachtes als gedachten kan zijn. Dan geldt dat er geen n volgt, was alleen gredachten meervoud was het gedachtenloos.

Toegevoegd na 3 uur:
Kijk even de wiki na voor de uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Gedachteloos' is zonder -n- omdat officieel alle woorden op '-loos' zonder -n- moeten. Dat 'gedachte' ook een meervoud op -s heeft, heeft er niets mee te maken - die regel geldt weer voor bijvoorbeeld 'gedachtegoed' en 'gedachtewisseling'.
Het is bijvoorbeeld ook 'ideeëloos', 'sterreloos', 'woordeloos'.