Sorry, hierbij een ordinair knip- en plak-antwoord:

Semiotiek of semiologie[1] is de studie van het wezenlijke karakter, het ontstaan (semiose) en het gebruik van tekens en tekensystemen. Het gaat daarbij vooral om tekens die door de mens worden gebruikt, maar soms ook om die van dieren; in dit laatste geval wordt ook wel van biosemiotiek gesproken.

De grens tussen de semiotiek en andere disciplines, met name die tussen semiotiek en taalfilosofie, is niet altijd scherp. Omdat semiotiek zich niet beperkt tot de studie van de symbolen waarmee natuurlijke talen worden weergegeven, staat het als discipline in feite dichter bij de geesteswetenschappen dan bij de taalfilosofie. Wanneer semiotiek wel over natuurlijke talen gaat, valt ze globaal onder te verdelen in syntaxis, pragmatiek en semantiek. Semiotiek als zodanig dient met name goed te worden onderscheiden van semantiek, die zich alleen op betekenis richt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liever goed geplakt dan slecht verzonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar of de vragensteller er wijzer van wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een vrij duidelijk verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Bliets. :) En Regina, als je behoefte aan een Jip en Janneke-uitleg hebt: even melden.
Semiotiek of semiologie[1] is de studie van het wezenlijke karakter, het ontstaan (semiose) en het gebruik van tekens en tekensystemen. Het gaat daarbij vooral om tekens die door de mens worden gebruikt, maar soms ook om die van dieren; in dit laatste geval wordt ook wel van biosemiotiek gesproken.
de semiologie, de leer der tekens.
In zoverre "taal (langue) een systeem van tekens is" is zij vergelijkbaar met andere tekensystemen zoals riten, gebruiken of leger en politieke organisaties. Het accent bij de analyse van het taalteken bijv. het visuele beeld 'boek' komt niet op de externe relaties het echte boek op tafel te liggen, maar op de verbinding tussen het akoestische of visuele beeld "boek" en het concept dat door deze klank in ons hoofd wordt opgeroepen. De interne structuur van het teken is altijd al complex: "Het linguïstische teken is dus een psychische eenheid met twee gezichten, die voorgesteld kunnen worden met de figuur.
fremar