Is in de volgende zin sprake van een pleonasme danwel tautologie? 'Hij heeft inmiddels al een polo ontvangen.'

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik twijfel of je 'inmiddels al' per definitie een tautologie kunt noemen. Want in de zin 'Hij is inmiddels al drie jaar', geeft 'al' mijns inziens een extra toevoeging. Er had immers ook: 'Hij is inmiddels pas drie jaar' kunnen staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

De vraag is dus of "inmiddels al" dubbelop is (dan kunnen we fijn de definitie van pleonasme en tautologie vermijden).
Ik denk het niet, want inmiddels betekent simpelweg "in de tussentijd, sinds de vorige keer dat het onderwerp ter sprake was", terwijl "al" of "reeds" volgens mij meer betekent: in tegenstelling tot wat je misschien verwachtte.

Stel er komt een collectant aan de deur en je zegt
"ik heb inmiddels gedoneerd", dan zou daaruit blijken dat je de collectant eerder hebt gesproken en dat je aan zijn vraag voldaan hebt.

Terwijl: "ik heb al gedoneerd" zou betekenen dat de collectant ten overvloede aan de deur is verschenen, omdat je reeds een donatie hebt gedaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben het wel een beetje eens met mrTomaat hierboven, omdat een tautologie, volgens de definitie op wikipedia (maar dat is ZEKER niet de enige definitie van een tautologie) het opeenvolgen van twee begrippen die bijna hetzelfde betekenen is.
En inderdaad, inmiddels en al hebben overlappende betekenissen. Dus als je heel streng bent zou je het als een tautologie kunnen beschouwen.
Echter, ik zou zeggen van niet, omdat de betekenis ook weer iets verandert door de toevoeging van "al".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ juist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe wat zijn we het lekker eens met elkaar vandaag :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dank je. Ik had zelf dat idee ook al. Zie de toevoeging bij mn vraag maar. Alleen vind ik het in de zin over die polo toch (subtiel) weer een ander geval.
En inderdaad wilde ik in mn vraagstelling de discussie over pleonasme of tautologie expres vermijden, want daar gaat het mij niet om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die min is gegeven, is me eerlijk gezegd een raadsel. +! En mijn dank natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik net al tegen eddijst zij, bij mij moet je er altijd een of twee minnen vanaf trekken, want er zijn een paar mensen hier die mij niet uit kunnen staan en dat graag laten blijken door anoniem te minnen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, is dat zo?! Komisch. Nou ja, van mij heb je in elk geval die plus binnen en als ik je nog eens tegenkom, krijg je een extra plusje, voor al het verdriet dat je wordt aangedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ja die ken ik. De echte reden is natuurlijk die jongen op mijn profielfoto, geef het maar toe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede antwoorden en een interessante discussie. Stel echter, dat er iemand aan komt wandelen met een hele stapel polo's en hij heeft er net een gehad...dan heeft hij inmiddels al een polo ontvangen. Hij is inmiddels pas 3 jaar, vind ik een rare zin. Inmiddels heeft, voor mij althans, een bijklank van: we hebben zo lang moeten wachten, maar inmiddels....dus als een jongetje inmiddels pàs 3 is, klinkt mij raar. Dan gaat het eerder op voor 'hij is inmiddels al(weer) 3 jaar. Maar dat is een persoonlijk gevoel denk ik.
Een ander verhaal wordt het bij 'pas net', maar dat is de discussie niet.
Goeie vraag! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Stel echter, dat er iemand aan komt wandelen met een hele stapel polo’s en hij heeft er net een gehad…dan heeft hij inmiddels al een polo ontvangen.- Daarnaast is hij hem dan inmiddels ook weer kwijt geraakt, je bedoelt denk ik gekregen i.p.v. gehad. Ik voel hetzelfde als jij met "inmiddels pas".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.

Andere antwoorden (2)

Tautologie, het voorbeeld wordt bijna op de wiki gegeven, reeds al.

Toegevoegd na 2 minuten:
Al reeds, bedoelde ik.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar ik denk dat j0ve gelijk heeft en het geen van beide is, als wel dan is het een tautologie, een pleonasme is een ronde cirkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik twijfel of je 'inmiddels al' per definitie een tautologie kunt noemen. Want in de zin 'Hij is inmiddels al drie jaar', geeft 'al' mijns inziens een extra toevoeging. Er had immers ook: 'Hij is inmiddels pas drie jaar' kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik twijfel ook maar dan wordt het geen pleonasme en geen tautologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dat is bijna precies wat ik erover zei. Thx kruidenvrouwke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomaatje, het gaat me eerlijk gezegd niet om de discussie over het verschil tussen een tautologie en een pleonasme. Maar in elk geval: bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens... vinden jullie dit niet een geweldige vraag? ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Potjandorie, helemaal vergeten op goeie vraag te klikken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, thnx!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomaatje, het gaat me eerlijk gezegd niet om de discussie over het verschil tussen een tautologie en een pleonasme. Dan heb je je vraag in beginsel verwarrend gesteld, je vraagt is X, A dan wel B. Maar snap nu de bedoeling van de vraag, en die is ook nog steeds goed zo, taal is een raar ding :P . Kom er net achter dat danwel geen woord is, het is altijd dan wel (weer wat geleerd).
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/186/
Het is zeker geen pleonasme (zie wikipedia voor uitleg aldaar)

Maar het is evenmin een tautologie want met beide woorden wordt een ander contrast bedoeld.

"Inmiddels" is een tijdscontrast. Bv. Hij heeft inmiddels al een polo ontvangen, terwijl zij zal moeten wachten tot zaterdag.

"Al" kan op vele andere contasten slaan. Bv. Hij heeft inmiddels al een polo ontvangen, maar nog geen broek.

Enkel wanneer je twee keer het tijdscontrast wilt aanduiden, is er sprake van een tautologie.