Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe weet je waar een verwijswoord naar verwijst?

Ik snap nou niet hoe dat moet.. bijv.. de verpleegster had tijdens de operatie bloed op haar schort ik snap niet waarom dat woord haar naar de verpleegster verwijst.. heeft iemand daar een makkelijke uitleg voor of moet je dat gwn snappen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dan dat haar naar verpleegster verwijst? Of heb je een voorbeeld uit je boek genomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van me boek haha

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Haar is in dit voorbeeld het bezittelijk voornaamwoord en verwijst naar de verpleegster (vrouw), omdat zij het schort droeg en niet bijvoorbeeld de opererend arts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verwijswoord vinden is meer een kwestie van dom onthouden en de logica er van inzien volgens mij.

De jongens hebben hun tentamen verprutst en hebben het later ingehaald

Wat is "het"? "Het" is "het tentamen". Dus, "het" is het verwijswoord.

Je moet je kunnen afvragen wat het woord is, vaak betekent het woord op zichzelf niets, maar kun je het alleen in zinsverband in een bepaalde situatie opzoeken.

Pff. Ik snap wel waarom je het zo moeilijk vindt hoor!

Toegevoegd na 41 seconden:
Die tweede zin is dus een voorbeeld hè. Voor de duidelijkheid.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie net dat die zin niet klopt. Het moet zijn "over gedaan" in plaats van ingehaald. Niet relevant maar toch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo relevant, maar 'over gedaan' moet één woord zijn (overgedaan) en één keer 'hebben' (in dezelfde zin) is wel genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
goed terug lezen, het verwijst naar iets wat daarvoor al genoemd is, en je kan het gene waar het maar verwijst ook terugplaatsen op de plek waar het verwijswoord staat.
het woord is toen alleen vervangen door een verwijswoord omdat telkens een woord herhalen een verhaal erg saai en vervelend om te lezen maakt.

bijv: de rode bal is kwijt. ik zag de rode bal het laatst toen de rode bal van de tafel af rolde.

de rode bal is kwijt, ik zag hem het laatst toen hij van de tafel af rolde
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijswoorden hebben zelf nauwelijks betekenis, maar krijgen die wel als je ziet op welke woorden ze betrekking hebben.

Voorbeeld: Hij heeft haar daar toen zien zwemmen.

Op zich een onbegrijpelijke zin, maar als er een zin aan voorafging zoals:

Piet zag zondag Marijke in het zwembad,
Dan zie je dat:
Hij=Piet
haar=Marijke
daar=het zwembad
toen=zondag

Een betrekkelijk voornaamwoord is ook een verwijswoord. Een betrekkelijk voornaamwoord heeft betrekking op een voorafgaand woord, zoals:

De man die daar fietst (die=verwijswoord0
Het kastje dat daar staat (dat =verwijswoord)

Veel meer voorbeelden en een heldere uitlag bij de onderstaande link.

http://www.taaluitleg.nl/teksten/verwijsuitleg.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding