Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heet het onderdeel in Nederlands dat gaat om regels grammatica (meervoudsuitgang): is één regel soms een grammaticum?

Naar aanleiding van de leuke vraag over cafetaria's.

Toegevoegd na 2 uur:
Eigenlijk heb ik de vraag niet duidelijk genoeg gesteld. Wat ik wil weten is: waarom is de uitgang met een -a.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag. :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het Middelnederlands werd het 'gramarie‘ genoemd: de kunst van het juiste gebruik der taal. Dit was ontleend aan het Oudfranse 'gramaire‘: geleerdheid, wetenschap, vooral van spraakkunst en Latijn. Daarna sprak men over 'wel geleert inder gramatiken'. En in 1625 was het grammatica geworden: spraeckonst.
In de moderne vorm is grammatica ‘spraakkunst’. In meervoud wordt het grammatica's. Het is ontleend aan het Latijn: (ars) grammatica - de kunst der letteren.
Het is feitelijk het zelfstandig gebruikte vrouwelijk enkelvoud van 'grammaticus': kenner van spraakkunst of taalkunde.
Maar waarom er nou die vrouwelijke vorm voor gebruikt wordt, daar heb ik het antwoord niet op kunnen vinden.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (2)

Grammatica is niet een ding, het is het samenstelsel van alle taalregels, net als informatica en logica niet over een onderwerp gaat, maar over het hele stelsel
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Nee. Dit soort woorden duiden een wetenschap/vakgebied aan.

Zoals:
cybernetica, fysica, informatica, domotica, elektronica

Toegevoegd na 2 minuten:
mechanica, logica, aeronautica

Toegevoegd na 15 minuten:
hydraulica; pneumatica;
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding