Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goede simpele uitleg van de ACI in het Latijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

een zin met een aci is een zin met minstens 2 werkwoorden, waarbij het ene werkwoord iets over het andere zegt. 8-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus het is vrijwel altijd een zin met 'dat' erin. Een voorbeeld: De man ziet dat de drol paars kleurt. hierbij zegt kleurt iets over wat de man ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Aci (accusativus cum infinitivus)(lijdendvoorwerp naamval met heel werkwoord) is een zin waarbij een werkwoord van waarneming samen gaat met (minstens een) accusatief vorm en een heel werkwoord. Een Aci-zin wordt vrijwel altijd vertaald met dat. Lijdend voorwerp in Aci word onderwerp in je vertaling en het infinitief word de pv. Een simpel voorbeeld: puellam latere scimus. (wij weten DAT het meisje zich schuilhoudt). Hopelijk is het zo duidelijk en anders geef je maar een gil. Overigens zit ik nu in de 3e en doe ik dit uit mijn hoofd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding