Wat is een goede simpele uitleg van de ACI in het Latijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (2)

een zin met een aci is een zin met minstens 2 werkwoorden, waarbij het ene werkwoord iets over het andere zegt. 8-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus het is vrijwel altijd een zin met 'dat' erin. Een voorbeeld: De man ziet dat de drol paars kleurt. hierbij zegt kleurt iets over wat de man ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Aci (accusativus cum infinitivus)(lijdendvoorwerp naamval met heel werkwoord) is een zin waarbij een werkwoord van waarneming samen gaat met (minstens een) accusatief vorm en een heel werkwoord. Een Aci-zin wordt vrijwel altijd vertaald met dat. Lijdend voorwerp in Aci word onderwerp in je vertaling en het infinitief word de pv. Een simpel voorbeeld: puellam latere scimus. (wij weten DAT het meisje zich schuilhoudt). Hopelijk is het zo duidelijk en anders geef je maar een gil. Overigens zit ik nu in de 3e en doe ik dit uit mijn hoofd.