Hoe spreek je "Eurydice" uit?

Wat is de gebruikelijke uitspraak in het Nederlands? Is dat Eur-ie-die-see of Ui-rie-die-tsje, of iets heel anders? Heeft iemand het misschien mooi fonetisch uitgeschreven, of een geluidsbestandje voor me?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.2K

Antwoorden (3)

Volgens vrt-taal is het Eu-rie-die-see of Ui-rie-die-see.
Tenminste ik ben ervan uitgegaan dat je de uitspraak niet in het Grieks wilde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het al -zo goed als - goed.
Ui-rie-die-tsjee. Met de klemtoon op RIE. En de J in tsjee niet te hard ; tussen tsee en tsjee aanval het Spaanse che.

Overigens is er niet echt een 'wet' hoe je het uit moet spreken hoor, je mag best je Nederlandse accent gebruiken. Zo spreken we de naam Xavier hier soms op zijn Hollands uit, maar ook wel als het Franse ksavjee of het Spaanse gaa-bjér en zelfs het Engelse Kseeviejer. Zo is ook voor 'Euridice' niet één altijd-goede of enige-goede manier. Met UiRIEdietsjee zit je in elk geval goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze uitspraak heb ik inderdaad ook geleerd tijdens De Griekse les op de middelbare school. [ui-RIE-die-tsjee]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het nog iets anders zeggen en zo werd het ook in mijn Latijnse lessen gezegd: uiRIEdietsee, met de klemtoon dus op RIE, het verschil is dus dat deze uitspraak geen j bevat aan het eind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn eerste alinea ; net tussen tsee en tsjee in ; als ché.
Ik weet niet hoe het officieel moet, maar bij ons op school zeggen we meestal:

ui-rie-DIE-tje