Als onderaan een email het woordje `gegroet`staat, is dat dan per definitie vriendelijk of onvriendelijk bedoeld?

Ik kreeg een email, waaruit ik eigenlijk niet kon opmaken of de schrijver, de inhoud nou positief of negatief bedoelde.

Maar op mij had het woordje `gegroet` met de naam er onder, een negatieve klank.
Ligt dat aan mij, of klinkt dat woordje inderdaad niet erg vriendelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.6K

Antwoorden (8)

Gegroet als afsluiting van een mail, komt inderdaad nogal koud en zakelijk over.

Met vriendelijke groet,
JC54.
12 jaar geleden
Gegroet heeft een erg onvriendelijke klank. Als de afzender eronder zet,met vr.groet (en) klinkt dit stukken prettiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het eerder afstandelijk dan onvriendelijk. Het kan ook een soort gewoonte zijn, of een tegenhang van het voor sommige mensen wat al te gezellige "groetjes".
Een vriendin van mij zet steevast "groet" met haar naam er achter. Ze vind "groeten" denk ik niet logisch, je stuurt eigenlijk maar een groet, en alleen haar naam te kaal. In het begin moest ik hier een beetje aan wennen, vond het ook wat afstandelijk, maar ik gebruik het nu zelf ook regelmatig.
Gegroet kan net zoiets zijn, al kan ik je gevoel erbij wel voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn optiek is dat HEEL afhankelijk van de toon van de rest van het mailtje EN van je relatie met de afzender.

Gegroet als pissig afscheid is in mijn beleving meer aan de orde in MONDELINGE communicatie. Terwijl je boos wegloopt roep je nog even: ja gegroet!!!!

In mailing denk ik dat het in bijna alle gevallen een persoonlijke voorkeur is van de afzender om zo kort mogelijk toch een groet op te schrijven.

Als de toon in de rest van de mail ook negatief is denk ik wel dat het niet zo aardig is bedoelt. Het kan inderdaad bijv sarcastisch bedoelt zijn maar dat moet dan echt uit de rest van het verhaal ook blijken
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet beter kunnen zeggen .
In de huidige tijd komt het wat onvriendelijk over inderdaad, maar vroeger (begin 1800) werd het veel vaker gebruikt. Dan was het juist zeer beleefd om op deze manier af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gegroet betekent tegenwoordig wel dat je ergens genoeg van hebt en je blij bent dat je klaar bent met je email. Het is bedoeld om ergernis aan te geven over de gang van zaken. Het is dan aan jou om te beoordelen of de persoon gelijk had en om eventueel excuses aan te bieden. Gegroet wijst op het verbreken van het contact zan zijn of haar kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Gegroet' is niet onvriendelijk hoor, alleen neutraal en wat afstandelijk. Het betekent dat je iemand een groet stuurt, dat is juist een vriendelijk gebaar.

Het is een prima afsluiting voor een brief aan iemand die je niet kent of waar je geen persoonlijke band mee hebt.
Sommige mensen willen in zo'n geval een wat zakelijkere of minder intieme afsluiting dan bijvoorbeeld 'met vriendelijke groeten' (je bent immers geen vrienden, dus waarom zou je een vriendschappelijke groet sturen?), en een wat minder platte of populaire afsluiting dan 'groetjes' of 'groeten', maar willen wel graag eindigen met een een vriendelijk gebaar. Dan is 'gegroet' een passende afsluiting.

Het is wel afstandelijker dan 'met vriendelijke groet' ed., dus als het een brief is van iemand met wie je een persoonlijke band hebt kán het wel een teken zijn van dat diegene negatiever tegenover je staat dan vroeger. Maar dat hoeft zeker niet per definitie het geval te zijn.
Ik ken genoeg mensen die 'gegroet' als afsluiting gebruiken en dat absoluut niet negatief bedoelen. Ik gebruik het zelf ook regelmatig bij brieven aan onbekenden.
Ik denk dat het negatief opvatten van 'gegroet' ook iets is van jongere generaties (waar ik zelf overigens wel toe behoor), en dat oudere generaties 'gegroet' niet associëren met een boze brief; maar dat is maar een idee van mij, ik kan me vergissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wordt er inderdaad niet iets vriendelijks mee bedoeld. Ik zelf gebruik het als ik me boos of gekwetst voel.
Nu weet ik niet wat voor een mailtje je hebt gekregen en wat voor een contact je met die persoon hebt, maar ik begrijp dat het niet duidelijk voor je was en dan zou ik gewoon die duidelijkheid vragen.