Hoe noem je het papier dat in/om een DVD-hoesje heen zit? (zie toelichting)

Als je een gekochte DVD hebt zit er om het doosje heen (onder een doorzichtig plastic) een papier waarop de titel, beschrijving van de film, plaatje enzo staan. Bij een cd noem je zoiets een cd-boekje, maar die bij een dvd is meestal maar één papier dik, dus dat kan je moeilijk een boekje noemen.
Hoe noem je het wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Antwoorden (5)

Volgens mij heet zoiets gewoon een 'cover'. Een nederlands equivalent daarvoor ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cover wordt het doosje bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met google zoekt op dvd-covers, kom je wel veel voorbeelden tegen van wat ik zoek, dus die term lijkt daar toch ook wel voor gebruikt te worden.
En bands zetten soms hun cd-boekjes of de voorkant daarvan op hun website, en die worden dan aangeduid met covers, dus dan zou je dat bij dvd's ook zo kunnen noemen vind ik.
Dat is de inlay.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dat is het papiertje wat aan de binnenkant van het doosje zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google maar eens op 'dvd inlay'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch precies wat hij beschrijft, Amadea ?
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, dat omslagblad zit aan de buitenkant van de doos onder het doorzichtige plasticlaagje. Het inlegvel, waar vaak technische gegevens op staan, zit tussen de lipjes aan de binnenzijde geschoven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heet dit inlay. De binnenkant van de cover.
Selevaanpapier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat noemen ze een dvd-cover en in het Nederlands een dvd-hoesje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cover = buitenkant dus plastic doosje
Inlay = Vel inleg binnenkant.

Cover your self. Bedek je zelf. Iets beschermen voor de binnenkant. Inlay is iets wat erin zit. Dus niet alleen een extra velletje.

Wanneer je bij Bol.com of FRS een nieuwe cover wil hebben dan sturen ze je het doosje op. Is de inlay beschadigd dan krijg je een nieuwe CD/BD