Waar komt het gebruik van hun als onderwerp vandaan?

Nederlanders gebruiken de laatste tijd steeds vaker 'hun' in plaats van 'zij' als onderwerp. Ik vroeg me af hoe dit ontstaan is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet eens een paar zinnen op een rijtje anders krijg je alleen maar fouten antwoorden. Je wil zij als onderwerp zien.

Antwoorden (4)

Zinnen als Hun hebben dat gedaan worden in Nederland wel veel gebruikt, maar zijn geen standaardtaal. Standaardtaal is Zij hebben dat gedaan. Hun is in de standaardtaal een niet-onderwerpsvorm van het persoonlijk voornaamwoord en wordt gebruikt als indirect object (bijvoorbeeld Ik geef hun een boek).

Het persoonlijk voornaamwoord voor de derde persoon meervoud heeft in de standaardtaal de volgende vormen: zij (onderwerpsvorm), hen/hun (niet-onderwerpsvorm), haar (vrouwelijke niet-onderwerpsvorm, archaïsch) en ze (gereduceerde onderwerps- en niet-onderwerpsvorm). Als onderwerp kunnen dus alleen de vormen zij en ze worden gebruikt; in beklemtoonde positie alleen zij.

In de praktijk komt in Nederland, in beklemtoonde positie, dikwijls hun voor in plaats van zij. Dit gebruik wordt door velen beschouwd als onverzorgd en plat, en verdient dan ook geen navolging, ook niet in informele spreektaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hele antwoord zegt totaal niets over waar het vandaan komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt nergens vandaan, maar het onstaat zoals de vraagsteller ook terecht vraagt.
Het onstaat door foutieve toepassing van de Nederlandse taal. Haal het minnetje maar weer weg, mocht het van jou komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het komt nergens vandaan, maar het onstaat zoals de vraagsteller ook terecht vraagt. " Mag ik even schateren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom minnetje weghalen? Je geeft geen antwoord op de vraag (uitleggen dat 't onjuist taalgebruik is, is geen uitleg over de herkomst van dat taalgebruik), dus dit antwoord is gewoon een min waard zolang het antwoord niet wordt uitgebreid.
Je gaat ergens vanuit terwijl dit niet zo hoeft te zijn vind ik. Natuurlijk klinkt zij mooier dan hun en bovendien maak je minder snel fouten met hun en hen. Maar hun en zij is niet gelijk. Dat heb ik van hun gekregen kun je niet veranderen dat heb ik van zij gekregen. Of "We hebben het hun verteld" dus er zit wel degelijk verschil in hun en zij en is dus geen plaatsvervangend woord of gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat ook over 'hun' als onderwerp - dat is het in jouw zinnen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dan het onderwerp in mijn zin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat heb ik van hun gekregen" : onderwerp: ik, lijdend voorwerp: hun - dat overigens 'hen' moet zijn.
"We hebben het hun verteld": onderwerp we, lijdend voorwerp: hun. http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/onderwerp-van-de-zin http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hun-hen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees dit maar eens Hippo http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/12 B. Gebruik hun in de functie van meewerkend of belanghebbend voorwerp (zonder voorzetsel) of ondervindend voorwerp, respectievelijk bijvoorbeeld: (3a) We hebben het hun verteld.

(4a) Zal ik hun een goed glas wijn inschenken?

(5) Het verbaasde hun niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over 'hun' als onderwerp.
Inn de zinnen die jij aanhaalt is het gebruik van 'hun' volkomen correct, want - zoals er al bij staat - is het daar geen _onderwerp_, het onderwerp in deze zinnen is respectievelijk: We, ik, Het.
Het verkeerde gebruik van "hun" is vermoedelijk ontstaan doordat "zij" ook voor vrouwelijk enkelvoud wordt gebruikt. Veel taalgebruikers vinden "hun" als onderwerp daarom duidelijker, al is het geen correct Nederlands.

En als een paar bekende voetballers op tv het steeds gebruiken, is het hek natuurlijk van de dam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een spraakgebrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een spraakgebrek is een probleem bij de uitspraak, zoals lispelen. Dat heeft hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle taalvernieuwing wordt eerst gezien als een gebrek.
Hun wordt in de spreektaal (alleen in Nederland, want in Vlaanderen komt deze variant niet voor) ook wel gebruikt als onderwerpsvorm in plaats van zij, ze of die (derde persoon meervoud). Dit geldt als substandaard en wordt over het algemeen als incorrect beschouwd.
In 1911 werd deze vorm voor het eerst opgetekend. De herkomst ervan is niet zeker. Mogelijk is het afkomstig van dialectsprekers die in hun dialect 'hullie' gebruikten. Toen ze het bezittelijk voornaamwoord hun uit de standaardtaal overnamen, gingen ze dat ook als onderwerp gebruiken.
Het gebruik heeft zich na de tweede wereldoorlog over Nederland verspreid, en sinds de jaren tachtig hoor je het steeds vaker. Hun is inmiddels gemeengoed in de Zuid-Hollandse stadsdialecten.
Amadea