Waarom heet een filosoof geen sofofiel?

'fiel' staat voor 'houden van'. Iemand die van het gelijke (homo) houdt, is een homofiel. Een plant die van erg zoute (halo) bodem houdt, is een halofiel. Een bacterie die van hoge temperaturen (thermo) houdt, is een thermofiel.

Waarom heet iemand die van wijsheid (sophos) houdt, dan een filosoof, en geen sofofiel (of sophofiel)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wordt Wilders een kamerlid genoemd terwijl hij werkt voor de clini clowns. Toegevoegd na 30 seconden:
Maar verder een héle héle goede vraag, zo zie je ze maar weinig!

Antwoorden (3)

De etymologie leert ons dat filosofie samengesteld is uit de Griekse woorden voor vriendschap of liefde (philia) en kennis, wijsheid of ook wel sociale kunde (sophia). Filosofie is dus de liefde voor de wijsheid, d.w.z. het zoeken naar, niet het bezitten van kennis.""

Andere "sofen"zijn de theosoof, morosoof, antroposoof astrosoof, fonosoof, iatrosoof en theosoof.

Toegevoegd na 2 minuten:
We kunnen ons dus ook afvragen waarom een homofiel niet een filohomo wordt genoemd :-)

Toegevoegd na 6 minuten:
trouwens, zijn we eigenlijk niet allemaal homofiel? We houden toch allemaal van de homo sapiens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pythagoras heeft dit woord als eerste bedacht of uitgevonden!
Hij refereerde daarmee aan de onveranderlijke getalmatige verhoudingen van de wereld wat eigenlijk betekende de basisharmonie van de wereld, het oerprincipe of de oerwet der dingen. Oftewel alles is terug te vinden of terug te brengen naar getalsverhoudingen en dat noemde hij filosofie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er vaak geen verband bestaat tussen taal en logica. Waarom noemen wij bijvoorbeeld een "zwartgestipterodekever" een lieveheersbeestje?