Kan iemand mij vertellen wat: "Van je hart geen moordkuil maken" betekent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.3K

Het beste antwoord

Er geen doekjes om winden hoe je ergens over denkt. Je gevoelens niet smoren maar uiten. Want als de druk te hoog wordt kan je eraan ten onder gaan. Dan kan je letterlijk een hartaanval krijgen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zeggen waar het op staat ook al is het niet altijd wat de ander wil horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk uit te leggen maar volgens mij s t: dat je alles moet vertellen wat je wil zeggen en niet alles wat een probleem s voor je, voor je houd. Snap je het een beetje :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen hun gevoelens niet goed willen/durven uiten, wordt deze uitspraak gebruikt. Met andere woorden krop het niet op, want uiteindelijk kom je, je gevoel toch weer tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Dale zegt: zeggen wat men denkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je je gevoelens en meningen vrij uitspreekt (en niet op kropt). Je gedachten en gevoelens niet verzwijgen.
12 jaar geleden
Spreekwoorden van zijn hart geen moordkuil; maken: (1914) Van zijn hart geen moordkuil maken,
d.w.z. zijne gedachten en gevoelens niet verzwijgen, niet dooden, niet smoren; ook van zijn hart geen smoorkuil, smoorkolk, smoorpan maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij dat je gewoon moet zeggen wat er is en niet alles moet opkroppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk:

Een moordkuil is een snel graf om een vermoord lijk te verbergen. Om ontdekking tegen te gaan. Niemand ziet na begraving dat daar een lijk ligt, alleen de moordenaar.

Figuurlijk, zoals in de uitdrukking:

De zorgen die je hebt, niet wegstoppen en voor jezelf houden, niet afdekken, zoals bij een moordkuil. Maar ventileren, naar buiten brengen, de ellende die jij weet met andere delen zodat het opluchtend werkt. Je hart opstellen, je hart luchten.