Wat zijn woorden waarvan er synoniemen van zijn zoals het woord kussen?

Toegevoegd na 1 uur:
en dan alles niet alleen van het woord kussen ook andere synoniemen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Nu de bedoeling duidelijk is ben ik op zoek gegaan naar woorden die een dubbele betekenis hebben. Naast de al genoemde kom ik op de volgende:
hoofd, haar, gok, arm, muis, pink, boezem, enkel, voet, slip, broek, kater, pad, hit, pop, blik, recht, rechter, mist, veer, weer, week, meer, golf, stijl.
En er zijn vast nog wel honderden woorden meer te vinden. Gewoon associëren, dan kom je van het een op het ander!
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk bedoel je homoniemen.
Kussen = zoenen
Kussen = hoofdpeluw
Hetzelfde woord in twee totaal verschillende betekenissen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je meer voorbeelden wilt weten, kun je zoeken met als trefwoord homoniemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomaar wat voorbeelden die me te binnen schieten:

Bord = om van te eten en om op te schrijven.
Blad = deel van een boom, deel van een tafel en om op te schrijven.
Kwast = Schildersgerei, warme drank en verwaand persoon.
Ezel = Dom persoon, hoefdier en standaard voor schilderijen.
School = Onderwijsinstelling en groep vissen.
Mal = Gek, dwaas en gietvorm.

Mijn inspiratie is even op, maar met een beetje fantasie kun je er zelf vast nog wel wat bij verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je ook nog bank, sla, zijn, ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou je bent erg onduidelijk, maar naar mijn mening vraag je of een woord dat synoniemen heeft een bepaalde benaming heeft.

Ja hoor,dat heet ook een synoniem, maar nu is het me duidelijk dat je iets anders bedoelde, namelijk hoe een woord heet dat meerdere betekenissen heeft.

Om verwarring te voorkomen:

Een synoniem: is een woord dat hetzelfde betekent als iets anders, bijvoorbeeld:

Smakelijk is het synoniem van lekker
Fantastisch is het synoniem van geweldig
Redelijk is het synoniem van niet slecht

Een antoniem: is een woord dat een tegenovergestelde heeft, bijvoorbeeld:

Groot is het antoniem van klein
Goed is het antoniem van slecht
Tof is het antoniem van stom

Een homoniem: is een woord dat meerdere betekenissen kan hebben, bijvoorbeeld:

Kussen heeft een homoniem, het kan betekenen: Zoenen, hoofdkussen en het meervoud van kus

Pad heeft er een, het kan betekenen: Een weg, een dier dat op een kikker lijkt en een beledigende naam voor een lelijke persoon

Mol heeft er een, het kan betekenen: de stad Mol en het dier mol.

Jij vroeg dus hoe een woord heet dat meerdere betekenissen kan hebben, dat heet een homoniem.