Is het: dat schrift, of die schrift?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag zeker voor buitenlanders die dit vaak door elkaar halen. Het is dan ook zeker lastig uit te leggen. Zeker vanuit het Engels.

Antwoorden (5)

Schrift heeft het lidwoord het, daarom wordt het 'dat schrift'.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je een min? Dit klopt gewoon!
schrift kan ook de als lidwoord hebben, en dan zou het die schrift zijn. Dit is dan vaak wel archaisch / ouderwets taalgebruik en dan slaat het niet op een papieren boekje maar meer op wijze van schrijven. Dus in het dagelijks leven gewoon dat schrift.

Toegevoegd na 34 seconden:
Zo heb je ook de uitdrukking: de heilige schrift. Hiermee wordt de bijbel bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar er zal in een kerk nooit gesproken worden over "die Schrift", eerder over "dat Boek"!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet zo'n kerkganger ;-)
In de betekenis van schrifttekens of opschrijfboek is het een onzijdig zelfstandig naamwoord, dus "het" en "dat" of "dit".
In de betekenis van Bijbel is het echter vrouwelijk, het moet dan tevens met een hoofdletter S geschreven worden.
Voorbeeld: "de Heilige Schrift" (dus met de!)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dat schrift en die schriften. Dit schrift of deze schriften. Dit soort fouten worden meestal door buitenlanders gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij dat wijs je het schrift aan. Bij die liggen ze ergens anders. Dit schrift heb je hem in de hand of heel dichtbij en deze schriften in het meervoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat schrift, die schriften