Wat betekent -shima?

Hiroshima, Fukushima - bekende namen. Maar er zijn meer Japanse namen die op -shima eindigen: Tokushima, Nagashima, Shimoshima, Innoshima, Takashima - en zelfs Shima, zonder iets ervoor.

Wat betekent -shima?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook een (meisjes)naam trouwens.
Cryofiel
12 jaar geleden
In het Japans, of in een andere taal?

Het beste antwoord

Het Japanse woord danwel achtervoegstel Shima betekent letterlijk eiland.
Blijkbaar zijn veel japanse steden ook op kleine eilandjes gebouwd, zoals we ook in Europa wel voorbeelden hebben. (Amsterdam, Stockholm etc).

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel ; het woord eiland hoeft niet per definitie 'omgeven door water' te betekenen, maar kan ook een plek zijn die door andermans grond omgeven wordt.

Vergelijk Enschede, dat vroeger helemaal ingekapseld lag in de gemeente Lonneker. In het Japans zou dat dan ; Enschede-eiland' mogen heten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Ik stel voor dat we in heel Nederland een themamaand gaan houden.
Urkshima, Amsterdamshima, Rottumerplaatshima... Klinkt allemaal best leuk!

Andere antwoorden (1)

Shima is ook een Indiaanse naam die moeder betekend.