Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf je: "in de bijlage vindt je de gegevens" of "in de bijlage vind je de gegevens" en waarom?

Taal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
197.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even naar deze site:
http://www.donaldduck.nl/cursussenentips/1205/#duck Meester Warbol (de leraar van Kwik, Kwek & Kwak) legt het duidelijk uit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Het is "vind je". Het handigst kom je daar achter door het werkwoord lopen te gebruiken. Loop je naar de gegevens - er komt geen t achter.

Toegevoegd na 3 minuten:
En waarom dat zo is, tja dat is nou eenmaal zo afgesproken in de regels voor de Nederlandse taal.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Denk je dat Mekkie dat zal willen doen, Phoebanne? Kan jij trouwens een voorbeeld geven waarin het niet zou kloppen? Volgens mij bestaat dat niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel in de gaten houden dat het 'vind je' is en
'vindt u'. Onlogisch misschien, maar zo is de taal nu eenmaal. (Voor een buitenlander haast niet te leren, lijkt mij...)
Amadea
12 jaar geleden
Dat hoef je niet speciaal in de gaten te houden omdat het werkwoord lopen je het duidelijk maakt. Loopt u naar de gegevens, dus + t.
Als achter het werkwoord 'je' staar, en je kunt dit vervangen door 'jij', schrijf je de stam, dus zonder T.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staar : staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'jij' zou hier niet mooi klinken, maar het gaat erom of er dan nog dezelfde zin staat. Als 'je' bijv. 'men' betekent, (en dus niet kan vervangen door 'jij') krijg je stam + t.
in de bijlange smurft je de gegevens klinkt niet (vindt)
dus het is: in de bijlage smurf je de gegevens (vind)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Smurfen is dezelfde truc als lopen....
Het is "vind je"; maar "je vindt" (stam plus t).
Ik vind, vind ik; hij vindt, en vindt hij (daar dus wel de t achter de stam.
De stam krijg je door bij werkwoorden de "en" weg te laten. Dus bij vinden is de stam: vind
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de regels preciezer wilt weten, kijk dan eens op
http://www.onzetaal.nl/advies/wordtjekwalijk.php
Heel fijne site voor taalproblemen. Heeft ongelooflijk veel nuttige informatie en een prettige zoekfunctie.
www.taaladvies.net is ook een fijne site.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding