Waar komt het spreekwoord "Waarheid als een koe" vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
38.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een koe al eens horen liegen? ;-) Leuke etymologische vraag: +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS: "Klopt als een bus" is er nog zo één...

Antwoorden (3)

Een waarheid als een koe
Iets wat zeer evident is. Waar de uitdrukking vandaan komt, is niet duidelijk. Frederik van Eeden noemt aan het eind van de negentiende eeuw 'waarheden als koeien, of als varkens, of als leeuwen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waarheid als een koe
Iets wat zeer evident is. Waar de uitdrukking vandaan komt, is niet duidelijk. Frederik van Eeden noemt aan het eind van de negentiende eeuw 'waarheden als koeien, of als varkens, of als leeuwen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een waarheid als een koe is iets wat vanzelfsprekend is. Dit komt van de oude agrarische nederlandse cultuur waarbij koeien een vanzelsprekend onderdeel van het leven vormden. N.b. (een koe is ook door haar omvang iets waar je niet omheen kan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bron? of zelf bedacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooit lang geleden op lagere school eens iets over gehoord meen ik. dus hou het maar op zelf bedacht....