worden ogenschijnlijk foutieve Nederlandse zinnen ook wel eens verbetert in bijv. dikke van dale?

Waarom is een boksRING vierkant?
Waarom drukken valseMUNTERS papiergeld?
Waarom heb je een verstopte neus als hij nog gewoon aan je hoofd zit?
Waarom heet een loopneus een loopneus terwijl je neus geen voeten heeft ?
Waarom zeggen mensen: "niet over de rand heen plassen", maar als je niet over de rand heen plast, komt het niet in de pot.
Waarom heet een verdieping een verdieping, terwijl het eigenlijk een verhoging is?
Waarom heet een antiloop antiloop, terwijl het een van de snelste dieren ter wereld is?

zinnen als hierboven heb ik het dan over

ps:als een van de zinnen hierboven niet foutief is mag je dit melden bij reacties (dus niet op antwoorden klikken)
ps(2): dit is ook bedoelt voor mensen die gewoon zin hebben in iets leuks om te lezen!!

Toegevoegd na 15 uur:
ogenschijnlijk foutief kan ook gewoon erg ongelukkig gekozen zijn (dit is mijn MENING)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- omdat een munt niet persé papiergeld is, je hebt nl ook een munteenheid
- omdat de snot eruit loopt.
- over de rand is m.i. toch echt de verkeerde kant, en bij de wc is de verkeerde kant de buitenkant.
- Een antilope is van oorsprong een frans woord, zie verdere oorsprong wiki.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
munten Zelfst. Naamw. Meervoud van munt 1 schijfje metaal met een afbeelding erop om mee te betalen. Synoniem: muntstuk. Dus volgens mij heb ik daarover nog geen goed argument gehoord.
snot loopt niet echt volgens de defenitie van lopen, snot druipt er meer uit (maar dat klinkt alleen niet lekker:P)
bij antilope een goed antwoord! maar blijft toch onlogisch
dus waarom wordt zoiets niet verandert...
...het zijn toch gewoon allemaal onlogisch naamgevingen vind niemand dat of wil niemand dat gewoon toegeven???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Worden verbetert' is foutief ;-)
Het moet 'verbeterd' zijn, dus met een 'd' op het eind.

Het beste antwoord

Omdat een ring weliswaar meestal voor een cirkelvormig iets staat maar ook kan slaan op een gesloten circuit, zoals ringverwarming. Omdat papiergeld pas enkele eeuwen bestaat terwijl muntgeld al vanaf de oudheid gebruikt wordt en er toen al vervalsers actief waren. Omdat lopen niet alleen maar met benen hoeft. Omdat een die rand een binnen- en een buitenkant heeft. Omdat verdieping een horizontale uitbreiding betekent. Omdat antilope oorspronkelijk uit het Grieks komt en zoiets als 'bloemenoog' betekent.

Het werkelijke antwoord op je vraag is dat je naar de herkomst van woorden en uitdrukkingen moet kijken om erachter te komen dat er helemaal niets tegenstrijdigs aan is maar dat het op het eerste gezicht zo lijkt.

(ik geef opzettelijk wel antwoord omdat je een waarom-vraag stelt)

Toegevoegd na 3 uur:
Bij verdieping moet horizontaal moet natuurlijk verticaal zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
citaat: omdat verdieping een horizontale uitbreiding betekent. In het woord verdieping zit z.g.a. het woord diepte. Daar gaat het om dat dat ongelukkig gekozen woord is.
bij vals munters hetzelfde is niet meer met munten dus in onze tijd ook een beetje ongeluk woord.
bij cirkel hetzelfde het is geen cirkel, dus ander woord zou logischer zijn.
dus wat ik eigenlijk meer met mijn vraag bedoelde is als woorden of zinnen onlogisch zijn worden ze dan wel eens aangepast in de Nederlandse taal. Zoals wetten die niet meer van toepassing zijn ook verandert of verwijdert worden. voor het proberen te antwoorden een +je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Toch ook nu wat commentaar. Valsemunters pur sang komen nog wel voor maar per munt is het natuurlijk lang niet zo lucratief als biljetten vervalsen. Daarbij spreekt men van 'munteenheid' waaruit al blijkt dat 'munt' een ruimer begrip is dan alleen een muntstuk. Verdieping hoeft echt niet altijd een neerwaartse beweging te zijn. De abstractere betekenis is meer diepgang, extra dimensie, ergens meer aandacht aan geven, kennis verruimen. Maar je ziet inderdaad wel dat bepaalde woorden in onbruik raken. Woorden als abattoir, aviateur, galanterie, offreren en reciteren worden nauwelijks meer gebruikt. Het zijn min of meer toevallig allemaal leenwoorden uit het Frans. Hoewel ik me er volkomen van bewust ben dat een taal leeft, en daarom verandert, in beweging is, maar ik ben helemaal niet zo'n voorstander van drastische taalhervormingen. We zouden ons moeten doodschamen dat we Nederlandse teksten van een paar eeuwen oud niet fatsoenlijk meer kunnen lezen terwijl even oude Engelstalige teksten moeiteloos te lezen zijn. Ik begrijp best wat je bedoelt maar juist die mengeling van woorden en begrippen die ooit om een bepaalde reden zijn ontstaan en hedendaagse toevoegingen maakt een taal zo boeiend. Als je alles wat oud is meteen maar weggooit omdat een bepaalde vlieger niet meer opgaat ontneem je een taal van haar geschiedenis, dus van haar cultuur. Dat zou betekenen dat mijn dochter echt helemaal niet meer zou kunnen ontcijferen wat haar overgrootouders ooit opgeschreven hebben en haar kleinkinderen totaal niet meer wat ik nu zit te schrijven. Dat zou toch triest zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoewel ik je argumenten goed snap en het er ook wel deels mee eens ben. Zou ik het niet erg vinden als het Nederlands totaal vervangen zou worden door het Engels.
Goed voor de handel, minder te leren op school dus tijd zou beter besteed kunnen worden dat zou de kenniseconomie verder kunnen helpen
maar dat is weer een heel ander verhaal
voor nu heb je gewoon het beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat begrijp ik wel weer. Met al dat afzetten tegen andere culturen en religies denk ik weleens dat één grote smeltkroes van de wereld maken het probleem met een luttel aantal generaties oplost. Of we nu rechte of spleetogen, een donkere of lichte huid hebben, kaal zijn of juist behaard en wat voor taal we ook spreken, mooi of lelijk, oud of jong zijn, wat zijn nu eigenlijk wezenlijke verschillen tussen mensen? Ik ben veel meer voor tweetaligheid, waarbij ik niet alleen 'echte' talen bedoel maar ook dialecten. Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt. Oftewel, je kunt jezelf veel beter in een nieuwe cultuur plaatsen als je beseft wat je roots zijn. Engels is absoluut te overwegen als tweede taal voor de hele wereld. Basaal Engels is voor de meesttaligen tamelijk goed te leren maar je kunt je er ook veel meer in verdiepen (heb je 'm weer :-)).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zet me niet af tegen culturen of religies. (In elk geval niet bewust). Ik denk alleen dat de volgende generatie erbij gebaat zou zijn als ze alleen Engels zouden moeten leren. In mijn ogen dus verandering die tot verbetering zou leiden.
voor mensen die dan toch nog geïnteresseerd zijn in het Nederlands als een tweede of een derde taal kunnen dit altijd nog kiezen. (misschien wordt deze mening ook versterkt door mijn dyslexie) ps: deze vraag is verandert in een (hele interessante discussie) dus ik ga hem sluiten.

Andere antwoorden (2)

nee natuurlijk niet. Aangezien "ogenschijnlijk foutief" niet echt fout is. En als het niet echt fout is, is het dus goed, en als het goed is hoeft het niet verbeterd te worden in bijv. de dikke van Dale.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt je af waarom "onlogische" woorden niet logisch gemaakt worden in een woordenboek.

Als deze voorbeelden voor jou echt overkomen als onlogisch, heb je mogelijk moeite met het loskoppelen van het letterlijke en het abstracte. Dit probleem is zeer frequent en staat op de voorgrond bij autismespectrumstoornissen.

Woordenboeken geven enkel de juiste schrijfwijze aan, ze weerspiegelen de taal en haar etymologie maar grijpen niet zelf in om de taal te wijzigen.

Als je naar andere betekenissen, meestal de meer figuurlijke betekenis, van de woorden of uitdrukkingen kijkt, blijken het heel gewone woorden en zinnen te zijn.

Ps: het zou fijn zijn als je minder dt-fouten zou schrijven in een vraag waarin je verbeteringen voor woordenboeken voorstelt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ow ja, dit soort zinnen / woorden heeft een naam: het zijn oxymorons.

Een oxymoron is een stijlfiguur waarbij twee woorden die elkaar in hun letterlijke betekenis tegenspreken toch worden gecombineerd tot één begrip.

In de bijgevoegde link vind je alvast een amuzant lijstje en als je wat googlet, vind je vast de "funny examples" ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste autismespectrumstoornissen is van toepassing
ten tweede ik vraag niet om verdandering bij dikke van dale, maar ik vraag of er wel eens verandert wordt.
ten derde voor een uitgebreid antwoord een +je.