wat is intensief? (als je praat over sporten)

is dat de benodigde spierkracht per tijdseenheid? (dan denk ik meteen aan kogelstoten) is dat de benodigde energie per tijdseenheid? (dan denk ik aan schaken)

of is het nog wat anders????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

Intensief sporten is per persoon verschillend.
Als je conditie bijvoorbeeld slecht is, dan kan 2 minuten hardlopen zeer intensief zijn!

"In het algemeen geldt dat de meest gunstige effecten voor hart en vaten geboekt worden als de hartslag tijdens de inspanning ongeveer 60-70% van de maximale hartslag is. Er is een eenvoudige vuistregel en die luidt dat de intensiteit vrij goed is wanneer men tijdens het sporten redelijkerwijs een gesprek kan blijven voeren."
http://www.healthylives.nl/beweging/bewegen-zonder-sporten/Voldoende-beweging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou je dan kunnen stellen dat 1000 m sprint minder intensief is als 100 m sprint. 100 m sprint is namelijk krachtiger en heviger (hetzij voor kortere tijd) en ander deel van je antwoord snap ik ook niet...
...als je 100 procent geeft dus geen adem meer over hebt om te praten dan ben je toch intensiever bezig dan als je nog wel adem over hebt om te praten???? (mss overbelast je je lichaam dan wel maar dat is een andere discussie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt voor 1 en dezelfde persoon?
Dat zou ik moeten opzoeken, dat weet ik niet. Het 2e deel: dat is zeker zo, maar ik schrijf dus (of liever gezegd: heb gekopieerd), dat "de intensiteit vrij goed is wanneer men tijdens het sporten redelijkerwijs een gesprek kan blijven voeren." Dus: vrij goed. Als je geen woord meer kunt uitbrengen en totaal totall loss bent, dan is de intensiteit duidelijk hoger.

Andere antwoorden (1)

Intensief staat voor diep, vol, krachtig, hevig.
Intensief trainen zou dus mogen inhouden dat je voluit gaat, alle kracht gebruikt die in je zit, dusdanig dat je heel diep komt te zitten. Het lijkt me dat dit voor iedere sport iets anders inhoud. Uiteindelijk moet de productiviteit zo groot mogelijk zijn. Voor de 100 m sprint betekent dit dat je op alle technieken traint die uiteindelijk tot de snelste tijd voor jou mogelijk dient te leiden. Voor schaken zullen ongetwijfeld andere technieken moeten worden ingezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou je dan kunnen stellen dat 1000 m sprint minder intensief is als 100 m sprint. 100 m sprint is namelijk krachtiger en heviger (hetzij voor kortere tijd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het zo niet mag stellen. Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat wat voor een bepaalde sporter mogelijk is. Daarvoor moet hij heel intensief trainen. Een 100 m sprint is een korte hevige explosie van kracht en energie, maar en sporter die de 1000 m sprint loopt, zal meer energie verbruiken. Ik zou intensief dan ook liever willen gebruiken voor de noodzakelijke trainingen van diverse sporten, dan voor de wedstrijd zelf. Intensief een 100 m sprint lopen zeg je eigenlijk niet. Intensief trainen voor die 100 m sprint zeg je wel. Hopelijk kun je hier wat mee.