In Amerika wordt een brandweerwagen ook wel engine genoemd, waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht fire engine?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortaf is het engine. Maar, waarom "motor"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag mij af of daar een verklaring voor is. Waarom heet een motor (als in motorfiets) in het Nederlands een motor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.... Das wel beetje ver gedacht hoor. Een brandweerwagen heeft toch niks te maken met een motor? Een engine dus. Zo kan je ook vragen waarom heet een fiets een fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De motor is het belangrijkste onderdeel van de brandweerwagen, zonder motor kom je nergens.

Antwoorden (1)

Fire engine is juiste benaming. 'Engine' wordt ook gebruikt, maar dan met een nummer erachter, zodat men weet over welke fire engine ze bedoelen als er meerdere fire engines aanwezig zijn in een brandweerkazerne/ plaats van brand enz. (bijv. engine 24 en engine 25).

Een fire engine (ook wel pumper genoemd) is een van de verschillende soorten brandweerwagens. Oorsponkelijk is een fire engine een wagen die uitsluitend water pompt om de brand te blussen en is uitgerust met verschillende gereedschappen die noodzakelijk zijn om een brand te blussen/doven. In de loop der jaren is dit qua taal zo overgenomen, men noemt hierdoor een fire truck ook weleens een fire engine en vice versa. De NFPA heeft richtlijnen en protocollen geschreven mbt de verschillende brandweerwagens. Een typische fire engine is een brandweerwagen met een bepaald meter aan brandslangen, ladders, gereedschappen, en een tank waar 1900 tot 11000 liter water in kan.

Toegevoegd na 1 uur:
NFPA = een nationale brandweer organisatie in Amerika.