Zijn de begrippen: naïef en realichtich het tegenovergestelde van elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bedoelt wellicht realistisch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van skeptisch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tegengestelde van naïef is Skeptisch.

Antwoorden (5)

naar mijn idee niet.
naief betekent wat argeloos en wereldvreemd.
daar zou ik eerder werelds of berekenend tegenover stellen.
realistisch betekent dat je een heldere kijk hebt op hoe de dingen zijn, zonder ze te verbloemen.
daar staat dan weer onrealistisch tegenover.
Rieneke1
12 jaar geleden
Nee het tegenovergestelde van naief is kritisch.
Kritisch is niet altijd realistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo is naief nou weer het tegenovergestelde van kritisch.
Iemand die naief is kan nog steeds kritisch zijn, maar dan met een matige argumenten omdat diegene niet helemaal door heeft wat er speelt :P
 naïef bn, bw; naïever, -st al te goed van vertrouwen

 realistisch bn, bw 1 de werkelijkheid zo getrouw mogelijk weergevend 2 plat-nuchter

Nee ze zijn niet echt tegenovergesteld.
tegenovergesteld van realistisch is onrealistisch.
Van naief zou kritisch kunnen zijn
12 jaar geleden
Laten we eerst eens wat synoniemen bedenken, wat is naief? Je moet dit zien als ; argeloos, onschuldig, goedgelovig, ongedwongen, onbezorgd, ongekunsteld enz. Kortom; een kind wordt nog zonder kritiek als naief bestempeld omdat het nog niet ervaren heeft hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. Een naïeve volwassene krijgt wel kritiek, want ' is toch wereldvreemd' in de ogen van mensen die de realiteit van het leven beseffen of hebben ervaren.
Een synoniem van 'realistisch' is nuchter, verstandig, natuurgetrouw, echt, juist, haalbaar,niet imaginair.
Iemand die realistisch is, beseft dus hoe de wereld in elkaar steekt en die kan je dan ook niet naïef meer noemen.In dit opzicht vind ik wel een tegenstelling.
amc
12 jaar geleden
Je vraag is of de begrippen naïef en realistisch het tegengestelde van elkaar is. Mijn antwoord op deze vraag is nu al 2 keer door de moderatoren verwijderd omdat het geen antwoord op de vraag zou zijn. Ik waag het er nog één keer op en hoop dat men deze keer dit antwoord niet zal verwijderen. Als je realistich in het midden hebt. dan heb je aan de ene kant naïef, en de andere kant sceptisch.
Ik vind naief het tegeovergestelde van sceptisch