Over het woord 'makelen'.

Als je een draadloze router bij Xs4All aanschaft staat er in de gebruiksaanwijzing:

"Als er naast het actuele gesprek 1 ook een ruggespraakverbinding naar een nieuwe gesprekspartner 2 bestaat, dan kunt u met de ruggespraaktoets zovaak als u wilt tussen de beide gesprekken heen- en weerschakelen. Dit wordt makelen genoemd.
Neem om te makelen de volgende stappen:"

Makelen? Ik geloof er niets van dat dat zo genoemd wordt.
Of heb ik het mis?

AWM
14 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Volgens onderstaande link is het een synoniem voor "bemiddelen", zoals er bijvoorbeeld betekenis aan wordt gegeven in het woord makelaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
..en dan toegepast in je voorbeeld; je zit als gesprekspartner tussen de twee andere telefoon-partners, klink mij niet gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee joh, da's een fout in de handleiding. Dat werkwoord bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ skusme; bestaat niet?
http://www.encyclo.nl/begrip/makelen
Als makelen betekent: door bemiddelen iets tot stand brengen (een huwelijk of een koop van een huis) dan is het misschien wel mogelijk dat er op zo'n ding een makelknop zit.
Als ik met jou praat en jij ook met Pietje,
en jij hebt een knopje waardoor ik óók met Pietje praten kan, dan is 't misschien wel mogelijk het tot stand brengen van contact tussen mij en Pietje makelen te noemen. Dan makel jij tussen mij en Pietje.

Al vind ik 't wel raar, maar dat heb je wel vaker natuurlijk, met gebruiksaanwijzingen. Blijkbaar komt de originele gebruiksaanwijzing uit een land waar het wel zo heet, en is het wat te letterlijk vertaald, door de computer en hadden ze bij de routerfabriek geen geld voor een tolk die Nederlands kon schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het woord "makelaar"kent en ik weet zeker dat je dat kent, wordt het m.i. wel duidelijk! Een makelaar makelt oftewell bemiddelt,een bezigheid waarvoor hij een provisie ontvangt.

Peter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
makelen

ma·ke·len

makelde; h. gemakeld

(1599) frequentatief van maken

eerste editie 1864

woordvormen

·

onovergank. werkw.
het makelaarsbedrijf uitoefenen

Warna makelt wat in bedrijfspanden en boerderijen

·

overgank. werkw.
door zijn bemiddeling tot stand brengen

een huwelijk makelen