Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het 'iets zeggen aan' of 'iets zeggen tegen'?

Toegevoegd na 7 minuten:
Graag ook met bronvermelding als het kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er weinig bronnen zijn, want van "iets zeggen aan" heb ik persoonlijk nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je uitleggen waar je verwarring vandaan komt, het is voor de meeste onderons namelijk duidelijk dat het iets zeggen tegen is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Iets zeggen tegen klinkt vloeiender, maar het kan aan mij liggen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt iets TEGEN iemand en je vraagt iets AAN iemand.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is 'iets vertellen aan' en 'iets zeggen tegen'. In het eerste geval ben je er zeker van dat een luisterend oor je verhaal zal aanhoren. In het tweede geval mag je hopen dat de ander ook echt hoort wat je wilt vertellen.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Als je iemand iets 'aanzegt' dat deel je iemand iets mee in de vorm van een aankondiging of je gelast iemand iets te doen of te laten. Je stelt iemand ook op de hoogte van iets. Dit is een formele aanzegging.

Je kan ook iets tegen iemand zeggen, dit is meer informeel zoals bijv. " Ik vind het heerlijk die zon" of zoiets.

Indien je een normaal gesprek voert spreek je dus 'tegen' iemand. Dit is wel weer anders dan iemand tegenspreken, maar dat is weer een ander werkwoord.

Je spreekt tegen iemand en je vertelt iets aan iemand.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Volgens mij zeggen Belgen iets aan iemand en nederlanders iets tegen iemand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding