Wat betekend subswan in/bij schaak? Of is dit verzonnen?

In de super mooie film Mr. Nobody zegt de hoofdpersoon (de oude man) aan het einde van de film (met zijn kinderstem): 'In chess .. it’s called subswan .. when the only viable move .. is .. not to move.'

Nou ben ik nogal gek op schaken, echter heb ik geen idee wat subswan is ... Het enige wat ik me kan bedenken is de pat situatie waarin je niet kan zetten, maar dit heet volgens mij niet subswan.

Iemand een idee wat hier met subswan bedoelde wordt/waar het vandaan komt?

Alvast hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Hij zegt niet subswan maar zugzwang (zetdwang in nl) Het is een bestaande (van duitse oorsprong) schaakterm maar hij kan ook in ander type spellen gebruikt kan worden. Zie bronnen voor meer uitleg en de exacte quote van mr nobody.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt een plus van me. Goed stukje speurwerk! Ik heb mijn eigen antwoord weggehaald, want ik ben teveel en te snel afgegaan op deze quote:
http://alajlan.tumblr.com/post/747360449/in-chess-its-called-subswan-when-only :-)

Andere antwoorden (1)

ik zelf heb nog nooit van die term gehoord nee, en ik schaak elke dag. ik kan wel posities bedenken vooral in het eindspel. stel jij bent zwart en je hebt je koning op h8 staan, en een pion op h7. ik ben wit en ik heb een toren op g1 staan, en een toren op h1. en jij bent aan zet dan gaat de subswan wel op want de enige zet die je kunt doen is h7-h6 (of h5) die ik met mijn toren pak en jou schaakmat zet. deze term is waarschijnlijk gewoon verzonnen inderdaad