Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben opzoek naar een latijnse vertaling voor de volgende regel: Principe van derden...

Ik heb zelf de volgende halve vertalingen gepuzzeld maar welke klopt nu? of geen van allen?

Decretum Tetria
Decreta Tetria
Decretum Tetrius
Decreta Tetrius....

help

Toegevoegd na 10 uur:
Uit de antwoorden lijkt het dat mensen "derden" in personen opvatten..Ik bedoel hier "derden" als in wiskundig: als in 1/3, 2/3 (derden = delen van drie)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
901
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke van de vier het kan zijn weet ik niet, maar in ieder geval moet je wel in tetria etc. de t en de r omdraaien: tertia, tertius, ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al met al is mij echt niet duidelijk wat je met de uitdrukking (in het Nederlands) bedoelt. Dat is natuurlijk een vereiste als je wilt (laten) vertalen.
Bestaan (volgens jou) ook principes van kwarten, halven, achtsten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Ruiter46, zoals ik ook al in je eerdere opmerking (die nu weg is) gemeld had. Er bestaat geen principe van kwarten e.d. Deze zouden namelijk het principe van derden vernietigen... Het principe van derden of regel van derden is een begrip in de wereld van fotografie... Misschien dat je het kent onder de naam "Gulden snede". Een foto wordt sneller als "mooi" ervaren als hij aan de regel van derden voldoet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Google vertalen geeft dit als vertaling: alterius principium.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, eigenlijk interpreteer je het verkeerd. Want ...van derden is een uitdrukking die wilt zeggen principe van anderen. Dus als je tertia gebruikt staat er letterlijk: principe van derde, dus mij lijkt het meeste logische decretum alterii
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer, typfoutje: alterorum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo jenske... Ik denk dat ik toch naar tetria moet gaan neigen... de "Derde(n)" in mijn zin slaat echt op 1/3e deel. Derde als in wiskunde. In fotografie is het "principe van derden" / regel van derden een begrip.. In de normale wereld meer bekend onder de naam gulden snede... Dus voor de duidelijkheid: derden als in wiskundig begrip en niet in personen...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding