Wat betekent de term "lekker"in de zin "Lekker slank de zomer in"?

Deze zin kwam voor in een advertentie van een dieet-fitnessbedrijf.

12 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk uit te leggen
flyingcrow
12 jaar geleden
ja, maar mijn vraag werdt verwijderd
flyingcrow
12 jaar geleden
werd natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heeft het geen zin om hem opnieuw te stellen.
deze zal dan ook verwijderd worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent meestal, dat jouw portemonnee in de komende weken lekker zal afslanken. Toegevoegd na 9 minuten:
Het lekker slaat dus in mijn antwoord op het financiële welbevinden van de aanbieder van de fitnessclub.

Het beste antwoord

Lekker kan 2 betekenissen hebben: Smakelijk, met een goede smaak, of leuk, prettig. Een paar voorbeeldjes:

'Dat is een lekker ijsje, mama!', 'Welk eten vind jij lekker?': Smakelijk, betekenis 1.

'Laten wij lekker in de zetel zitten', 'Lekker slank de zomer in!': leuk, betekenis 2.

Betekenis 2 komt vaker voor in Nederland dan in België, hoewel ik Belg ben en dit regelmatig gebruik.

'Lekker slank de zomer in' betekent 'Leuk slank de zomer in', hoewel het een beetje raar klinkt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Prettig slank de zomer in zou beter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Bedankt (ook de andere antwoorden)

Andere antwoorden (5)

Op een goede manier, of een fijne manier.
Een mooie manier, in die richting. Het is positief bedoeld en het versterkt slank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze context betekent lekker 'fijn' of 'aangenaam'.
rose
12 jaar geleden
Hehe mijn vriendin komt uit Litouwen en moet ook altijd lachen dat wij Nederlands overal en nergens lekker voor kunnen plaatsen, lekker ding voor mooie meid vond ze helemaal grappig en raar. Het is gewoon een positief voorvoegsel wat zowel smaakvol, heerlijk, prettig, fijn als mooi en misschien nog wel meer kan betekenen. Fijn slank de zomer in! Is naar mijn idee hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het in die zin iets betekend als "het fijn afgerond hebben".
'Lekker' gebruik je ook weleens op deze manier: [na het doen van de weekendboodschappen] "Zo, ik heb lekker alle boodschappen voor dit weekend in huis' of [na het schoonmaken] "Zo, ik heb lekker de boel aan kant".
Daarmee bedoelen ze dan niet dat het lekker was om die boodschappen te doen, of dat het lekker was om te schoonmaken maar dat het een lekker gevoel is dat dat erop zit, dat het voltooid is en dat je daarna lekker andere dingen kunt gaan doen.
De zin "Lekker slank de zomer in" betekent dus zoiets als 'Zo, die overtollige kilo-tjes zijn er (lekker) af, dat is voltooid en nu kan ik gaan genieten', het is een beeld dat word geschetst over de rooskleurige afloopt van het dieet.

Daarnaast willen ze waarschijnlijk nog twee betekenissen van het woord suggereren. Namelijk dat het diëten zelf ook 'lekker' kan zijn en je heus niet alleen vies eten voorgeschoteld krijgt en dat je, na het verlies van die overtollige kilo's een 'lekkerder' lijf krijgt, aantrekkelijker bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort antwoord:
'Lekker' slank slaat op het positief gevoel dat je ondervind als je slank bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
ps: Ik heb het feit dat dit een slogan van een fitness- of dieet 'bedrijf' is, buiten beschouwing gelaten. Dat was je vraag niet hé.