Zijn er typische "Amerikaanse" accenten die je moeilijk kan verstaan?

Het valt me namelijk altijd op dat ik haast nooit moeite heb een Amerikaanse-Engelse film te volgen en als je een Britse-Engelse film kijkt er een veelvoud aan accenten is wat moeilijk te volgen is. En dan heb ik het niet alleen over de Ierse en Schotse accenten.

Het vreemde vooral is dat Amerika een veel groter land met meer inwoners is maar de verstaanbaarheid veel beter is tussen alle accenten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit voor een groot deel te maken heeft met het feit dat de meeste buitenlandse films en series die in Nederland pakweg de laatste 30 jaar worden uitgezonden en vertoond uit de VS komen. Ik zie weinig Britse films voorbij komen (als we even kijken naar de mainstream-films die in een Pathe worden vertoond)...we zijn dus veel meer aan amerikaanse accenten gewend...
verder denk ik dat het Amerikaans Engels in veel opzichten qua idioom en uitspraak uniformer is JUIST omdat het een groter land is en juist omdat er een grotere diversiteit aan sprekers is... immigranten van over de gehele wereld kwamen uiteraard naar de VS wat vroeg om een bepaalde vorm van aanpassing.. cultureel zit de VS ook anders in elkaar.. het was een exploitatiekolonie van de Britten die er een goudmijn van wilden maken...zodoende veel minder aan de Britse tradities gehecht.. Britten zijn weer heel erg aan traditie gehecht...

Ik denk dat het hier in grote mate mee te maken heeft...

Toegevoegd na 2 minuten:
Of iets moeilijk te verstaan is, is natuurlijk ook subjectief.
Ik vind Zuiderse accenten vrij moelijk te verstaan (moet soms 2 of 3 keer luisteren). laat staan de uitdrukkingen en het idioom wat soms word gebruikt kan erg impliciet zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan moet je maar eens naar het accent van de inwoners van het zuiden van Amerika luisteren, dat is echt niet te verstaan. Een voorbeeld uit een film: True Grit, daar is de hoofdpersoon (Jeff Bridges) een sherrif in de tijd van de cowboys en je verstaat er werkelijk niets van zonder ondertiteling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga gelijk ff zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die film staat op mijn verlanglijst. Overigens vind ik Canadees vrij lastig te verstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
True Grit is een goede film, zeker een aanrader. Canadees heeft op zich ook wel wat accenten, maar dat valt eigenlijk wel te verstaan als je goed luistert. Er zijn trouwens enorm veel zuidelijke accenten, als je een beetje in de buurt van Nashville, New Orleans en Memphis zoekt, schijn je het moeilijkste accent van Amerika te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
What are you talking aboot? Maar die film moet ik ook nog steeds even kijken. Coen brothers films zijn altijd mooi. In Fargo hadden ze volgens mij ook een vreemd accent yah? http://www.youtube.com/watch?v=A26ajABg2Vw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gekeken en was wel blij met de ingebouwde sub die in de MKV zat :)
Mijn eerdere antwoord werd verwijderd omdat ik naar Drenten verwees en dit zou beledigend zijn (ben overigens zelf een Drent, dat is dan wel weer grappig ).
Maar; Texaans vind ik persoonlijk vrij moeilijk te volgen, zeker als iemand 'plat' gaat praten, dat accent 'knauwt' behoorlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn best veel amerikaanse accenten die bijna niet te verstaan zijn.

Ik vond deze video waarin je het goed kan horen en waar het op een leuke en grappige manier wordt uitgelegd:

Toegevoegd na 54 seconden:
er staat als titel southern accents, maar het zijn natuurlijk veel meer accenten ...

Toegevoegd na 1 minuut:
die in deze video aan bod komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha geniaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastisch!! Ik ben van de bank gevallen van de lach.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt awesome dit XD
het accent uit Minnesota vond ik moeilijk te verstaan. in het begin. Deze hoorde ik onlangs in de film `new in town`.
heb er een filmpje bijgedaan dan kun je het zelf horen.