Wat zijn enjambementen?

Graag jip en janneke taal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
21.9K

Het beste antwoord

Ik heb even gegoogled, maar simpeler dan dit kan ik het niet maken:

"Enjambement is het doorlopen van een zin over twee (of eventueel meer) versregels. De mogelijke redenen om dit te doen zijn onder andere:

1. Het creëren van ongebruikelijk rijm.

De kat viel van de trappe,
mijn vader verkoopt aardappe-
len en uien. (Multatuli)
2. Het nadrukkelijker maken van rijm.

de bloemen, witte en gele als room en rood'
als kindernagels en getreepte, lood-
blauw als een avondlucht bij windgetij. (Herman Gorter)
3. Het minder nadrukkelijk maken van rijm.

4. Omwille van het metrum en/of het ritme.

5. Een zin kan door een enjambement niet alleen als een geheel worden gelezen, maar er worden door enjambement ook aparte versregels gecreëerd, die op zichzelf kunnen worden gelezen. Zo creëert de dichter eventuele meerdere betekenislagen.

Bijna nooit zie je een vogel in de lucht
zich bedenken, zwenken, terug. (Judith Herzberg)
6. Om meer nadruk te leggen op een woord. Woorden aan het einde of het begin van een versregel vallen meer op."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah je was me net voor! wou echt net hetzelfde gaan posten! :p +je! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks, ik snap het :D

Andere antwoorden (3)

Een enjambement is het doorlopen van een zin over twee regels in bijvoorbeeld gedichten. Bijvoorbeeld:

Jantje en Pietje kochten twee
fietsen, en fietsten naar een café.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een enjambement is een stijlfiguur die vooral veel voorkomt in Latijnse, epische gedichten. Het wordt veruit het meest gebruikt om nadruk te leggen op het woord dat op de tweede regel komt te staan (meestal is dat maar één woord) of omdat het beter in het metrum past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een enjambement is het afbreken van versregel op een onnatuurlijke plaats. Enjambementen worden gebruikt om meer aandacht te vragen voor de woorden waarbij het optreedt, effecten te bewerkstelligen met het ritme, en om de spanning op te voeren. Bijvoorbeeld:

't Is de verwezenlijking van
Het lieflijk droombeeld, dat
Zijn ziel zich had geschapen, die
Daar in dien wagen zat

(Uit: Des zangers min van Piet Paaltjens)
Amadea
12 jaar geleden
En in Jip en janneke taal. Jambe is been in het frans
Je staat dus met je ene been in de ene zin, en met je andere been al in de volgende.