Kinderen spreken volwassenen beleefd aan met U. Maar hoe moeten de volwassenen kinderen beleefd aanspreken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.1K
anneliez
12 jaar geleden
ook met u
in Belgie is het heel algemeen trouwens

Het beste antwoord

Je kunt kinderen het fatsoenlijkst benaderen door ze gewoon met je en hun voornaam aantespreken. Dus niet hé jij tegen ze roepen of schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gewoon met normaal beschaafd Nederlands.

Zonder stemverheffing. Eventueel ga je door de knieën maar dat hoeft zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een beleefd "je".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beleefdheid is niet perse met bepaalde woorden. Maar zit ook vooral in de toon van hoe het wordt uitgesproken.

Zo ken ik iemand die wat ouders is die wel 'netjes' net u spreekt. Maar er komt geen beleefdheid uit zijn mond. Eerder veel minachting.

Dus vooral oprechte vriendelijkheid is een manier om beleefd te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door iemand met "u" aan te spreken creëer je ook afstand, iets wat van tijd tot tijd comfortabel kan zijn.
Je spreekt een kind beleefd aan als je het met respect behandelt, en niet verwacht dat je als volwassene zijn meerdere bent.
Op een normale manier een verzoek doen en ook luisteren naar wat het kind te zeggen heeft.

Overigens vind ik het aanspreken van volwassenen met u niet altijd een vorm van beleefdheid, het hangt ervan af hoe degene die je met u aanspreekt verder behandeld wordt. Uiteindelijk draait alles om respect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ouderwets, maar ik verwacht inderdaad wel degelijk dat ik als oudere " de meerdere" ben van een kind!! Dat sluit wederzijdse beleefdheid en vriendelijkheid niet uit.
"je" is de beleefde aanspreekvorm van ouderen voor kinderen. Spreekt men iemand aan met "jij" dan komt dat al gauw agressief of opdringerig over, iets waar bv in de reclame weinig rekening mee wordt gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in Vlaanderen, en wij spreken onze kleinkinderen aan met 'je'. Als ze iets aanreiken of zo zeggen we ook steeds 'bedankt!'. Door het juiste voorbeeld te geven leert een kind het beste wat beleefd zijn is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met "u". En met "jongedame" of "jongeman". Bijvoorbeeld op alle Pokémon spelen in franstalige versie word de franstalige "vous", in het Nederlands "u", gebruikt. De Engelse versie, met handleiding in het Nederlands, gebruikt in de handleiding echter wel "je". Dus met "jongedame" of "jongeman" kun je ook beleefd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het "vous" in het Frans en het "Sie" in het Duits hebben een andere betekenis dan het "u" in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vous" kan zowel u als jullie betekenen in het Frans.