Waarom niet alleen Grieks?

Volgens jaar (nu 2de jaar) moet ik kiezen voor Latijn of Grieks-Latijn. Ik en nog vele anderen zouden héél graag alleen Grieks doen. Maar het zou niet ingevoerd mogen worden van de onderwijsminister ofzo. Waarom? Het zou veel beter zijn als we ook alleen Grieks zouden mogen doen. Geen antwoorden van: 'Als je moet zakken ga je direct naar het moderne moeten, want je hebt een deel van Latijn gemist.' Dat is niet de echte reden.

Toegevoegd na 20 uur:
We kunnen pas in het 5de kiezen voor Grieks alleen. maar dan is het Grieks-moderne talen, Grieks-wiskunde, Grieks-wetenschappen of Grieks-latijn. Maar tot dan kan ik dat Latijn niet volhouden! Grieks is véél makkelijker.

Toegevoegd na 20 uur:
Zo te horen kun je alleen Grieks doen in het Atheneum, maar daar ben ik helemaal niet van plan om naar toe te gaan. Het diploma ligt er lager dan mijn huidige school en het is een GO school!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
W0w, vaag.
Bij ons zijn er enkele met latijn en niemand met grieks ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit ook heel raar, maar wordt er niet bedoeld dat je na het derde jaar moet kiezen voor Latijn óf Grieks en nu al Grieks kan laten vallen als je zeker weet dat je het niet wilt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit in ieder geval niet op een school met gymnasium. Daar zit het helemaal anders in elkaar.

Het beste antwoord

Dit is inderdaad, zoals je ook van anderen hoort, niet op alle scholen zo. Waarschijnlijk is het op jouw school organisatorisch niet goed te regelen, dus heb je die keuze gewoon niet.
Dat ze dan kiezen voor Latijn boven Grieks is waarschijnlijk omdat Latijn meer bruikbaar is bij eventuele vervolgopleidingen. Ook kan meespelen dat je bij Latijn dingen leert die je bij Grieks ook nodig hebt. Dan leg je bij Latijn dus eigenlijk de basis voor de klassieke talen. En zonder die basis is Grieks lastig te leren.
Heb je het eigenlijk al op school zelf gevraagd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is echter niet op elke school, want op mijn school mag je kiezen tussen Grieks en Latijn, of allebei ;) Het ligt eerder aan de school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat er termen inzitten voor als je dokter wilt worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik op d emiddelbare school zat (1 jaar terug) mocht je nog steeds geheel vrij tussen Latijn of Grieks kiezen na je 3e jaar. Maar ik heb lekker voor Latijn gekozen. Ben blij toe...