Hoe doe je de aanhef van een sollicitatie brief als je niet weet wie je aanschrijft in de organisatie?

Is: Geachte heer/mevrouw, juist?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.1K

Het beste antwoord

Ik zou zelf niet 'Geachte lezer(es)' zeggen, dat oogt voor mij nog iets te informeel.

Op deze bron zie ik dat je het best 'Geachte heer, mevrouw' kan schrijven of een van de andere voorbeelden.

"Als de naam van de geadresseerde niet vermeld wordt in het adres, zijn verschillende aansprekingen mogelijk. Geschikte aansprekingen zijn:

- Geachte heer, geachte mevrouw

- Geachte heer
Geachte mevrouw

- Geachte heer, mevrouw

- Geachte heer of mevrouw

In deze aansprekingen kan ook steeds mevrouw op de eerste plaats staan. Aansprekingen met mijnheer zijn niet gangbaar in geschreven taal, wel in een mondelinge aanspreking. Een aanhef met schuine streep, zoals Geachte heer / mevrouw oogt vrij technisch en is niet aan te raden."

Toegevoegd na 2 minuten:
"Aanhef
Naar een onbekende geadresseerde schrijf je: "Geachte meneer/mevrouw,".
Naar een bekende geadresseerde schrijf je: "Beste meneer Simonse,"." zegt mijn tweede bron.

Ik denk dus niet dat die schuine streep erg veel uit maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, het is altijd het beste om het in het begin formeel te houden, vandaar dus 'Geachte heer, mevrouw'. Zo maak je het beste indruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord: inderdaad niet die schuine streep ertussen: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens, maar roept bij mij een vraagje op, zou er een reden zijn waarom de heer altijd als eerste wordt genoemd?

Andere antwoorden (6)

Ik zou dan 'Geachte lezer(es)...' doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach waarom niet gelijk met L.S beginnen....................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg je over het algemeen alleen als redactie tegen je lezers (abonnees) en niet bij een sollicitatiebrief. k zou het in ieder geval ten sterkste afraden
Geachte heer/mevrouw is goed hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is juist ja.

Toch zou ik achterhalen aan wie je de brief richt. Dit kun je makkelijk doen door te bellen en het te vragen lijkt net een stuk professioneler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is goed , alleen wel met hoofdletter : Heer, Mevrouw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het correct is of niet weet ik niet maar ik vind 'Geachte' of, minder formeel, 'Beste' zonder verdere toevoeging een goede oplossing voor dit probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is over het algemeen beter is mijn ervaring om een sollicitatiebrief aan een specifieke afdeling of een specifiek persoon te richten. Je voorkomt dan dat de brief door een bedrijf gaat zwerven. Je kunt vantevoren even telefonisch informeren naar de naam van de afdeling en/of persoon. Daarmee laat je tevens blijken dat je moeite hebt gedaan om de brief op de juiste plek en bij de juiste persoon terecht te laten komen en dat spreekt dan ook weer in jouw voordeel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je weet of je de brief aan een man of aan een vrouw moet richten, is jouw probleem al (deels) opgelost. Dan kun je gewoon "Geachte heer de Wit"of "Geachte mevrouw de Vries" schrijven. Ik zou heer schrijven, geen meneer want dat staat wat informeel. Ik zou heer wel met een kleine letter schrijven want zo leerde ik het 40 jaar geleden al bij instituut Schoever. Heer, met een hoofdletter dus, wordt vaak als ouderwets gezien en dat wordt bij een modern bedrijf niet zo op prijs gesteld.