Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie weet een goede methode om een Chinees meisje Nederlands te leren?

Ik ben een docente Nederlands en heb nu een leerling in 5VWO. Van oorsprong spreekt ze Chinees en behalve op school krijgt ze weinig Nederlands te horen. (Thuis wordt er voornamelijk Chinees gesproken). Ze spreek op zich behoorlijk Nederlands maar heeft moeite met teksten begrijpen. (woordenschat is nog niet voldoende)Wie weet een goede methode om haar te begeleiden? De meeste dingen die op internet staan zijn bedoeld voor beginners.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Gewoon veel laten lezen? Opbouwend qua moeilijkheidsgraad van de tekstopbouw en structuur.

Als het ware zoals elke Nederlander het leert, je begint met kinderboeken en eindigt met literatuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de beste manieren lijkt mij om haar boeken te laten lezen. Door te lezen verrijk je je woordenschat en leer je ook teksten begrijpen. Misschien kun je afspreken om eens een boekbespreking te houden met haar in een klein groepje. Als je weet wat haar aanspreekt qua onderwerp kun je je daarop richten bij de boekenkeuze. Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlandse films laten kijken. Dan kan ze leren in welke context dingen worden gezegd en op wat voor een manier. Het is goed voor de woordenschat, zinsopbouw en vooral een leuke en ontspannen manier van leren. Zo kan ze er dingen ongemerkt uitpikken.

Verder boeken lezen maar dat zal ze ook wel moeten in 5 vwo. Ookal zijn het stripboeken of kinderboeken. Dat leest makkelijk weg en onbewust steekt ze er veel van op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlandse films downloaden en dan Nederlandse ondertiteling erbij doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden