Wie weet een goede methode om een Chinees meisje Nederlands te leren?

Ik ben een docente Nederlands en heb nu een leerling in 5VWO. Van oorsprong spreekt ze Chinees en behalve op school krijgt ze weinig Nederlands te horen. (Thuis wordt er voornamelijk Chinees gesproken). Ze spreek op zich behoorlijk Nederlands maar heeft moeite met teksten begrijpen. (woordenschat is nog niet voldoende)Wie weet een goede methode om haar te begeleiden? De meeste dingen die op internet staan zijn bedoeld voor beginners.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Antwoorden (8)

Gewoon veel laten lezen? Opbouwend qua moeilijkheidsgraad van de tekstopbouw en structuur.

Als het ware zoals elke Nederlander het leert, je begint met kinderboeken en eindigt met literatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de beste manieren lijkt mij om haar boeken te laten lezen. Door te lezen verrijk je je woordenschat en leer je ook teksten begrijpen. Misschien kun je afspreken om eens een boekbespreking te houden met haar in een klein groepje. Als je weet wat haar aanspreekt qua onderwerp kun je je daarop richten bij de boekenkeuze. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlandse films laten kijken. Dan kan ze leren in welke context dingen worden gezegd en op wat voor een manier. Het is goed voor de woordenschat, zinsopbouw en vooral een leuke en ontspannen manier van leren. Zo kan ze er dingen ongemerkt uitpikken.

Verder boeken lezen maar dat zal ze ook wel moeten in 5 vwo. Ookal zijn het stripboeken of kinderboeken. Dat leest makkelijk weg en onbewust steekt ze er veel van op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlandse films downloaden en dan Nederlandse ondertiteling erbij doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op nt2.nl voor methodes voor nederlands voor anderstaligen (gevorderden), daar zit vast wel wat bij.
bij methodes staatsexamen NT2 wordt ook veel gewerkt met luisteren. (ik lees dat ze weinig Nederlands hoort).
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'nadeel' van Chinese vrouwen is dat ze vrij introvert zijn en erg verlegen.
Je kunt proberen voor haar om wat buiten-schoolse activiteiten te laten doen. Hobbies, sportclub, enz. Waarbij ze ook in contact staat met NL-talige personen.
Of misschien met klasgenoten wat laten doen.

Anders zal ze zijn aangewezen op doorzettingsmethoden en eventueel tv-kijken. En dan natuurlijk NL-talige programma's.

Ook kan je haar eens wijzen op deze site, of andere internet sites waarin je haar NL kan oefenen (op schrift dan). Hier mag je taal-fouten maken zonder dat je 'afgemaakt' wordt, want daar zijn richtlijnen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sesamstraat kijken, alle kinder progamma;s heeft het meeste zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso idioom boekje geven. Ik heb nooit Duits gehad, maar toen ik les kreeg in Duits gaf de leraar mij een Duits Idioom boekje. Ook mijn Engels afgestuurde vriendin zij tegen mij leer eerst je idioom goed. Wat ik zelf ook leuk vind is woorden koppelen aan situaties. Alles over het huis, alles over een keuken, huis etc. Of die boekjes er zijn weet ik niet, maar dat leert veel makkelijker.

Toegevoegd na 42 seconden:
het is natuurlijk zei oops