Wat is ''willen'' in de verleden tijd?

Is het nou ''ik wilde'' of ''ik wou'' Ik hoor ze beiden, maar welke is nou eigenlijk correct? Ik heb zelfs ''wouden'' gehoord kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Wilde is correct, wou spreektaal en wouden zijn grote bossen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Correctie dit is dus blijkbaar een weergave van wat algemeen aangenomen wordt. Onderstaan antwoord is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Niks mis met je antwoord, wouden zijn ook bossen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wou kan dan wel spreektaal zijn het is wel goed Nederlands

Andere antwoorden (7)

Ze zijn beiden goed.

Sommigen hebben helaas van hun leraar/lerares geleerd dat alleen wilde juist is, terwijl wou al veel langer bestaat.

Echte taalpuristen zullen je vaak gaan vertellen dat wou niet bestaat (ik ken er een, heel irritant) zelfs als je ze vertelt dat op het internet staat dat beiden juist zijn.

Het is wel zo dat wou als informeel wordt beschouwd.

Hier meer informatie hierover:

http://www.onzetaal.nl/advies/woudenwilden.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Weer wat geleerd, ik wist iig dat wou nog wel geaccepteerd werd maar dat wouden ook echt mag is mij geheel nieuw. En mensen die het nog niet geloven als je met meerdere bewijzen komt zouden ze moeten verbieden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks van de taalpuristen aantrekken. Die bepalen niet wat er wel en niet bestaat in de taal. Taal is een levend iets en de gebruikers bepalen dus of een woord wel of niet bestaat door het al dan niet te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een Engelse leraar en ohwee als je bij hem in de les 'wou' zei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor Zondag! :P
rose
12 jaar geleden
Detail uit je bron: 'Alleen 'Wij wilden per se winnen' voldoet aan de taalnorm.'
rose
12 jaar geleden
Dar kep jij gheel glijk, Zondag, da maak wij self alle oit. Tmak nis oi wa jij seg, as jij seg et, tis goe.
rose
12 jaar geleden
Laten we de spelling- en grammatica-lessen dus maar afschaffen, op school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik wou juist dat ik jou was
Gewoon een dag niet mezelf was
Dat ik alles was wat jij was
En jij was dan wie ik was
En dat wij dan nog steeds wij was
Het kan allebei inderdaad. Maar 'wilde' is gebruikelijker in de ABN. Als men 'wou' gebruikt, is het meer spreektaal.
Maar dat heb je met meer woorden. Zoals 'Jij kunt' is eigenlijk beter dan 'Jij kan'.
Als je 'wou' gewoon gebruikt als spreektaal is er niks mis mee, maar docenten hebben inderdaad meestal liever dat je 'wilde' gebruikt. Ook zou ik het niet gebruiken in een sollicitatiebrief bijvoorbeeld, waar je zo beleeft en netjes en in goed Nederlands moet schrijven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik/hij wilde, wij wilden, Geert Wilders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn allebei correct, ik wilde en ik wou, maar ze zijn niet geheel uitwisselbaar. Zo zeg je ‘ik wou dat ik daar aan gedacht had’, daar kun je niet ‘wilde’ van maken.

Gevoelsmatig zie ik een verschil tussen willen als wil (wilde) en willen als wens (wou). Ik wilde dat wel goed doen, ik wou dat ik daar op tijd aan gedacht had.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp die duimpjes naar beneden toe niet. Klopt wel wat daar staat. Beiden zijn ook correct Nederlands. Pak anders het Van Dale woordenboek erbij.
Tot 1995 was alleen wilde/wilden toegestaan. In het Groene Boekje van 1995 werd voor het eerst wou/wouden opgenomen.

In de online Van Dale:
wil·len: wilde of wou, h gewild 1 verlangen, begeren, eisen, wensen; zijn wil gebruiken: we ~ het niet hebbenastaan het niet toe; b) wensen het niet te kopen, te gebruiken enz.; het wil er bij mij niet in dat … ik kan niet geloven dat …; het toeval wilde dat … het was toevallig zo dat … 2 kunnen: dat wil weleens gebeuren 3 bereid zijn tot: wilt u het zout even aangeven? 4 geschikt zijn om te: die pen wil niet schrijven 5 beweren: het gerucht wil dat ze moesten trouwen

Willen heeft dus sinds 1995 twee verledentijdsvormen die beide correct zijn: wilde/wilden en wou/wouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Wou' is correct, maar die vind ik persoonlijk te plat. 'Wilde' is netter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel ''wilde'' als "wou"is correct. ''Wou'' is meer spreektaal en wordt vaak beschouwd als ''onopgeleid''... Ik zou nooit ''wouden'' zeggen hoor, ''wij wilden'' is beter... Zoals mijn basisschooljuffrouw altijd zei: ''een hond, die wouwt.''