Als je op zondag vraagt aan iemand: Heb je volgende week dinsdag iets te doen? Heb je het over de eerstvolgende dinsdag of die dinsdag erna?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
35.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je bij de vrager informeren of hetgeen hij zegt ook zijn bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om dit soort problemen te voorkomen gebruik ik zoveel mogelijk de datum.

Antwoorden (8)

Ik zou denken de dinsdag erna. Als het om de eerstvolgende dinsdag gaat zou ik dat benoemen als 'komende dinsdag' of 'aanstaande dinsdag'. Maar je bent niet de eerste die zich dat afvraagt, ik heb er al eens eerder een discussie over gehad :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand dat vraagt, heeft hij het over de eerst volgende dindsdag en niet diegene erop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgende week, is voor mij dus de dinsdag over 10 dagen, aanstaande dinsdag , of gewoon dinsdag zonder iets erbij, is de eerstkomende dinsdag.
maar het schept soms verwarring, dus meestal vraag ik nog een keer wat echt bedoeld wordt
12 jaar geleden
Strikt genomen heb je het dan over de komende , dus eerstvolgende dinsdag, omdat de nieuwe week op maandag begint.
Maar de meeste mensen zullen het interpreteren als de dinsdag erna.
Om verwarring te voorkomen kun je beter, als je de eerstvolgende dinsdag bedoelt vragen: "heb je komende dinsdag iets te doen"
Of anders, over 9 dagen: "heb je dinsdag over een week iets te doen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JIJ vraagt dat aan iemand, dus wat bedoel JIJ? ;-)
In mijn optiek bedoel je dan de dinsdag direct volgend op de zondag dat je de vraag stelt.
Maar even doorvragen lijkt mij zeer wenselijk, want dit is een punt dat vaak onduidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst volgende...
1 Eerst, 2 volgende....

1 Eerst: Komende Dinsdag
2 Volgende: De Dinsdag erna
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is laatst in iets andere vorm al gesteld.

http://www.goeievraag.nl/vraag/maandag-vraagt-volgend-weekend-komende.187059?p=1

Het probleem zit hem bij het volgende wat zie je als deze dinsdag? Je kan op zondag zeggen deze dinsdag heb ik lekker gegeten wat gaan we volgende week dinsdag doen. Of je kan op zondag zeggen deze dinsdag gaan we al wat doen wat doen we volgende week dinsdag. Het ligt er dus aan wat jij in je hoofd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de bijbel begint de week met maandag en is zondag een rustdag. Maar ik zeg meestal aanstaande dinsdag om verwarring te voorkomen. Of dinsdag erop. In het Engels ligt het ietsje anders.