Vind je iets 'zonde' of 'zonder'?

Stel je gooit iets om en gaat kapot. Zeg je dan dat je dat zonde vindt van datgene, of dat je het zonder vindt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.2K

Antwoorden (7)

100 procent zeker! Zonde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het juiste antwoord lijkt mij dat je het "zonde" vindt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde is in dit geval een ander woord voor jammer. Je vindt het jammer dat iets kapot gegaan is, dus zeg je "wat zonde". Waarom denk je dat men "zonder" zou zeggen? Dat maakt niks duidelijk. Dan zou het nog zoiets zijn als: hè, ik kan niet zonder dat....
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg me het af omdat iemand steeds 'zonder' zegt in plaats van 'zonde', waardoor ik zelf toch ook wel begon te twijfelen wat nou de juiste manier is.
De bijbelse zonde is in de loop van de tijd gedevalueerd van een overtreding van een christelijk gebod wat bij gelovigen tot grote schade leidt tot een een klein schadepostje zoals het breken van een wedgwood-kopje, wat natuurlijk geen schade genoemd kan worden.
Het is dus zonde, maar wel een heel kleine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vindt iets zonde (jammer) en je zegt dat niet 'zonder' dat je je schaamt voor het feit dat jij het liet vallen. Je hebt nl. nooit het woord 'zonder' alleenstaand.
Er hoort altijd een ander woord bij zoals; zonder vlees maar met vis, zonder kachel, geen warmte, ik kan niet zonder slaap enz.
'Zonde', staat wel alleen, je kunt nl. wel zeggen; "het is zonde dat dat gebeurd"is of :" zonde van die vaas".
amc
12 jaar geleden
Het antwoord is 'zonde' gebruik deze zin maar eens: 'Ik vind het zonde dat jij die fiets sloopt.' Als daar 'zonder' zal staan is dat niet juist. Zonder betekend ook: 'Ik kan niet zonder jou.' Maar dat is niet altijd zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonde. Je vind het zonde (of jammer) dat je het hebt laten vallen. Je kunt nog een heleboel andere zinnen maken met 'ik vind het zonde .....' maar op de puntjes zal altijd 'dat [persoon,dier,ding,plant,andere] [iets had/heeft gedaan,iets doet of iets zal/gaat wilt/moet doen]'. Als je iets dat met 'Ik vind het zonder' begint moet aanvullen, zal je altijd dit aanvullen: [persoon,dier,ding,plant,andere] [bijvoeglijk naamwoord]. Zonde is het dus.