Wat betekent 'impliciet en expliciet' ' impliceren en expliciteren'?? Ik kan uitgebreide betekenis van deze woorden niet in woordenboek vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
43.7K

Het beste antwoord

De betekenis van deze woorden moet je etymologisch bekijken: bekijk de samenstelling en/of oorsprong hiervan.
Volgens mij was de dikke van dale altijd wel goed hierin maar de meeste huidige (internet-) woordenboeken zijn onvolledig en summier.
Impliciet betekent letterlijk:ergens in ingewikkeld, opgesloten afkomstig van het latijn implicare wat zoveel betekent als iets ergens in verstoppen vrij vertaald.
De vrije betekenis van impliciet en impliceren is dat iets onontkomelijk verbonden is met iets anders, zonder dat het meteen duidelijk hoeft te zijn: Stel ik ben van mening dat er op zondag niet gewerkt mag worden en blijf dus lekker thuis tv kijken, dan IMPLICEERT dat dat er anderen voor mij moeten werken om mijn tv dagje voor elkaar te krijgen.
Expliceren is exact het tegenovergestelde, dus uitdrukkelijk iets duidelijk maken, van het latijn explicare wat zoveel betekent als iets ontvouwen.Dus sterker dan uitleggen met een specifiek voorbeeld (zoals hierboven voor impliceren). Dit kan letterlijk zijn: bv je mag geen rommel op de grond gooien tegenover expliciet je mag geen peuken op de grond gooien. Je zou ook iets expliciet kunnen uitleggen, bijvoorbeeld als iemand een telfout maakt en je n euro te weinig teruggeeft muntje voor muntje en biljet voor biljet laten zien dat je n euro mist.
Bij wetten en regels zie je vaak expliciete definities om te voorkomen dat men zegt dat het niet duidelijk was dat het een of ander onder een bepaalde regel valt.(bv ik wist niet dat een peuk ook rommel was)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien moet je beter zoeken, de betekenis van impliciet kan je hier http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php?lang=NL&woord=impliciet vinden. Expliciet kan je zelf opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je wat een voorbeeld:

Met dat antwoord impliceert sgrijvvaud dat je lui bent. Ofwel hij zegt het niet direct maar het zit wel in zijn antwoord opgesloten.

Ik heb expliciet gezegd dat zij het horloge van mijn vader mee moest nemen. Ik heb dat duidelijk of met nadruk gezegd.