Waarom 'negentienhonderd' en niet 'duizend negenhonderd' wanneerhet om jaartallen gaat ?

Dit blijkt alleen op te gaan voor data tussen duizend en tweeduizend.
Dit jaar is tweeduizend (en) twaalf.
Men spreekt toch meestal van duizend vijfhonderd vóór Christus ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Amadea
11 jaar geleden
Zo'n vraag heb ik al eerder gezien. Even zoeken: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/spreken-2012-tweeduizend-twaalf-twintig.339619
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je spreekt 1900 uit als negentienhonderd of als
EEN duizend negenhonderd. alleen in het Nederlands kan je deze grote getallen op twee manieren uitspreken. in andere talen is er maak één mogelijkheid. zo zijn wij ook de enige die een getal van achter naar voor uitspreken b.v. 64 vierenzestig in alle andere talen spreken ze het uit als zestigvier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, de Duitser doen het ook zo ;)
Cryofiel
11 jaar geleden
In Italië zeggen we duizend negenhonderd zeventig zes als we 1976 zien (mille novecento settanta sei).

Het beste antwoord

Omdat wij nu eenmaal makkelijk met honderdtallen tellen in de spreektaal. Zo kost een dure fiets ook niet duizend tweehonderd euro, maar gewoon twaalfhonderd.
En bestaat een oude stad ofzo niet al duizend vijfhonderd jaar' maar vijftienhonderd jaar.
Een machine loopt niet drieduizend zeshonderd toeren maar gewoon zesendertighonderd.
En zo zijn ook de jaartallen die eenvoudig op te delen zijn in honderdtallen, opgedeeld in honderdtallen. Zestienhonderd. Achttienhonderd. Veertienhonderd. Zeshonderd.

Of daar ooit een goede reden voor is geweest weet ik niet, maar zolang we Nederlands spreken doen we het eigenlijk al zo, en voor sommige zaken is nu eenmaal geen andere duidelijke , gegronde reden dan dat het nu eenmaal zo is gegroeid, en het lekkerder klinkt. (Maar dat beter klinken kan natuurlijk gewenning zijn).

Jaartallen (en andere duizend- en tienduizendtallen) die een tweede cijfer 0 heben, spreken we van oudsher aan als duizendtallen. Het jaar duizendveertien. Het jaar tweeduizendtwaalf. Drieduizendzesenveertig euro. Achtduizendzestien mensen. Simpelweg omdat tienhonderd en twintighonderd geen gebruikelijke telwoorden zijn.

Toegevoegd na 32 minuten:
Overigens spreken we normaliter ook gewoon van vijftienhonderd voor Christus.....ik zou niet weten waar je die duizend vijfhonderd vandaan haalt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is gewoon zo gegroeid.
Ne-gen-tien-hon-derd heeft vijf lettergrepen en klinkt fijn.
Dui-zend-ne-gen-hon-derd heeft een lettergreep meer en klinkt hakkeliger. Vandaar de kortere fijnere uitspraak.
1500 voor Christus wordt ook vaak (meestal) uitgesproken als vijftienhonderd voor Christus.
En over een eeuw is het wellicht Eenentwintighonderdtwaalf.
Sommige mensen vinden dat (met honderdtallen) makkelijker rekenen bovendien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de tijd dat het jaar 1000 naderde werd het getal 1000 beschouwd als van God. Het mocht best niet uitgesproken worden.
Buiten in jaartallen kwam 1000 weinig voor. Handelaren verkochten kleine hoeveelheden. Niemand verkocht 1400 kg aardappelen of 1200 eieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Fransen hebben het vaak over duizend-negenhonderd acht-en-negentig, (mille neuf cent quatrevingt dix huit) Maar in Zweden zijn ze heel logisch bezig: na negentienhonder-zoveel komt twintighonderd (twaalf) (tjugohundra tolv)
En dat vind ik héél logisch: na negentienhonderd komt twintighonderd en daarna volgt eenentwintighonderd.
Maar ja de zweden zijn (wat de data betreft) wel vaker heel logisch bezig: de notatie van data is 20121104 (4 nov 2012), net zoals wij (grote) getallen schrijven: van links naar rechts eerst de grootste "eenheden" en dan aflopend naar de kleinere, eerst duizendtallen, dan honderdtallen dan tientallen en tenslotte de eenheden (en eventueel na de komma de kleinere grootheden)
Als je de Zweedse notatie door een computer laat sorteren, krijg je een chronologische ordening.
Het allerminst logisch zijn de Amerikanen: is 9/11 nu 9 november of 11 september? Ja, dàt weten we nu natuurlijk wel, maar het geeft aanleiding tot verwarring.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zouden de Belgen wellicht onder invloed van de Fransen soms duizend-negenhond-en vierentachtig zeggen?