Kan iemand uit Turkije iemand uit Afghanistan verstaan?

Ik zag op de televisie dat een man uit Turkije met een vrouw uit Afghanistan samenwoonde. De vrouw kon bijna geen Nederlands. Ik vroeg me toen af of deze twee mensen elkaar kunnen verstaan. Ik weet dat Arabisch een taal is in de Arabische wereld, maar is dit ook de spreektaal in de Arabische landen?
Kan iemand uit Afghanistan iemand uit Turkije verstaan door Arabisch of een andere gemeenschappelijke taal te praten of moeten ze gewoon Engels met elkaar praten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

In Afghanistan spreken ze verschillende talen waaronder ook Turks. Het is dus heel goed mogelijk dat de vrouw uit Afghanistan de Turkse taal beheerst.
Hieronder zie je welke dat zijn en met welke percentages.

Pasjtoe (Afghani) 35%,
Afghaans Perzisch (Dari) 50%,
Turkse talen (Oezbeeks en Turkmeens) 11%,
30 minderheidstalen 4%,
veel tweetaligheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dit kan niet. Turks is anders dan Afghaans. In Afghanistan praten ze (ook) Arabisch en sommige Turkse mensen kunnen ook Arabisch praten. Zo kunnen ze dus wel in het Arabisch communiceren. Anders in het Engels ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gehele islamitische wereld spreekt men wel wat Arabisch vanwege de op die taal gebaseerde Koran maar dan houdt het toch echt op. Arabisch en Dari/Farsi zijn enigszins verwante talen maar dan heb je het over zoiets als de verschillen en de overeenkomsten tussen Zweeds en Nederlands en groter. Ook in Turkije is Arabisch echt geen omgangstaal.
Waarschijnlijk spraken ze Koerdisch of een verwante taal. Er zijn nogal wat varianten van die taal, die verwant is aan het in Afghanistan gesproken Dari en Pasjtoe en waarvan Sorani een veelgesproken variant is.

Het gebied waarin Koerdisch wordt gesproken wordt uiteraard Koerdistan genoemd, hoewel dit volk nogal verspreid in het Midden-Oosten leeft en geen eigen staat heeft, evenmin als de Palestijnen, Armeniërs en Arameërs, om maar een paar volken in het Midden-Oosten te noemen zonder de pretentie om volledig te zijn.