Als je op maandag vraagt aan iemand: Heb je volgend weekend wat te doen? Heb je het over het komende weekend of die daarna?

Dit was laatst een hele discussie tussen mij en mijn vrienden. De meningen zijn hier erg over verdeeld. Heb hier ook verder naar gevraagd bij andere mensen maar ook die geven verschillende antwoorden. Kan iemand me hier duidelijkheid geven? Of is dit gewoon een kronkel in de Nederlandse taal..

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
58.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het woensdag is, dat is het eerste komende weekend het zelfde, waarom is dit verwarrender?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die op maandag volgend weekend tegen het aankomende weekend zeggen, gaan inderdaad tegen donderdag of vrijdag in de war raken. Naarmate het aankomende weekend dichterbij komt, schuift het volgende dan blijkbaar ineens wel verder door ofzo....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@background het eerstkomende weekend is ook het probleem niet. Zeg maar eens op donderdag: Heb je volgend weekend wat te doen, zeker de helft van de mensen zal je dan vragen: "Bedoel je aankomend weekend of het weekend daarop". En die vraag is terecht omdat beide bedoelt kunnen worden.
Snuffel
12 jaar geleden
Ik zeg daarom altijd aankomend weekend. Of het aanstaande weekend. Ik dacht altijd dat ik de enige was die dit lastig vond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha bij de antwoorden is er precies hetzelfde als in je vraag ;) Succes met je vraag.
Kristal
12 jaar geleden
Blijkbaar niet Juliaan......... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goeie vraag!! Dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Daarom zeg ik altijd 'komend weekend' of 'eerstvolgend weekend'.

Het beste antwoord

Antwoord komt van taaladvies en als voorbeeld wordt zaterdag genomen:

Volgende zaterdag kan zowel 'de eerstkomende zaterdag' als 'zaterdag over een week' betekenen. Om misverstanden te voorkomen, kunt u beter zaterdag, deze zaterdag of aanstaande zaterdag gebruiken als u de eerstkomende zaterdag bedoelt. Bedoelt u de tweede zaterdag, gerekend vanaf het moment van spreken, dan is bijvoorbeeld volgende week zaterdag of zaterdag over een week een ondubbelzinnige formulering.

Oftewel als iemand volgend weekend zegt is het niet gelijk duidelijk wat diegene bedoelt.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik zal nog iets zinnigs proberen te zeggen waarom naar mijn idee het probleem ontstaat. Marleen hieronder merkte terecht op: ‘Volgende’ betekent in onze taal dat na DAT wat eerst komt. Je zou dus denken dat er geen discussie over gevoerd zou hoeven worden.

Waar het echter misgaat is dat in een gesprek niet van te voren duidelijk is wat DAT is. In ons geval is het dus niet duidelijk welk weekend je in je hoofd hebt waar je het andere weekend op laat volgen.

Maandag is de kans groot dat iemand met dit weekend het weekend bedoelt dat achter hem ligt. Als Persoon A maandag dus denkt (Dit weekend was vet) en zegt: "Wat doen we volgend weekend?" is het voor die Persoon A duidelijk dat we het over het aankomende weekend hebben.

Als dan degene die het aanhoort denkt (Dit weekend gaan we weer knallen) al voor dat Persoon A wat zei. En daarna hoort: "Wat gaan we volgend weekend doen?" , kan de reactie van Persoon B zijn: Dat weet ik nog niet maar aankomend weekend gaan we weer los, of bedoelde aankomend weekend ipv volgend weekend?

(Met dank aan SuzyQ voor de maandag ligt het geheugen nog vers in je geheugen theorie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder + !
Kristal
12 jaar geleden
+1
Annswers
12 jaar geleden
die laatste zin is echt brillant

Andere antwoorden (16)

het volgend weekend is het weekend na dat wat er aankomt. Wat dat is aanstaand weekend
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie ik het ook. Niet dit weekend, maar volgend weekend.
Op maandag ligt het afgelopen weekend nog vers in het geheugen. Het volgend weekend is dan het aankomend weekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dat is wel een mooie maar dan is natuurlijk de vraag waar dat omslagpunt in de week ligt waarop je wel volgend weekend zou kunnen gebruiken voor het niet aanstaande weekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo exact is taal niet, mensen drukken zich vaak nogal onprecies uit.
Dan heb je het over het weekende na het aankomend weekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volgende weekend is gewoon het eerste weekend dat volgt op vandaag.
Daar kan in principe niet veel verwarring over ontstaan.

Toegevoegd na 18 uur:
Schijnbaar is het wél verwarrend.

Maar eh...als je de Tomtom in je auto aan hebt staan en die geeft aan: 'bij de volgende kruising rechtsaf slaan', dan sla je die toch ook niet over? Of wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus wel als iemand volgende ... zegt vraag ik altijd juist altijd verder wat diegene nu precies bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is schijnbaar wel verwarrend als ik zo al die antwoorden reacties, plussen en minnen op deze vraag zie, dat zag ik niet aankomen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik snap je hoor Annigje :) Helemaal met je eens. Volgend is toch gewoon benaming voor 'volgende'. Het eerst volgende weekend is het zelfde als het aanstaande weekend. Maar ik merk ook vaak bij vrienden dat er verwarring ontstaat bij het gebruik van 'volgend weekend' dus ik zeg meestal dingen als 'aanstaand weekend' 'zaterdag over twee weken' 'op 16 april' dat soort dingen....Anders gaat het idd vaak mis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik gebruik ook vaak de woorden aankomend weekend en als ik het weekend daarna bedoel dan zeg ik vaak nadrukkelijk: niet aankomend weekend maar het weekend daaróp.
Beter kun je vragen: : "heb je komend weekend wat te doen?", maar als iemand op maandag aan mij vraagt:"heb je volgend weekend wat te doen?" dan is dat voor mij toch het eerstkomende weekend. Taalkundig is het allebei te gebruiken en de enige manier om verwarring te voorkomen is denk ik dat je vraagt: "heb je het weekend na komend weekend wat te doen?" Omslachtig maar wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Volgende' betekent in onze taal dat na dat wat eerst komt.
De week begint op maandag (althans, voor de meesten van ons wel) , dus de eerste zaterdag en zondag daarna zijn DIT weekend/ dit weekeinde / het einde van deze week. De week daarná wordt dan de volgende week, met ook het volgende weekend.

Omdat in de praktijk echter blijkt dat dat lang niet altijd voor iedereen duidelijk is, en mensen vaak meteen denken aan het aanstaande weekend als zijnde 'volgend' (op de werkweek wellicht ? Of volgend op de maandag ? ) kun je eventuele verwarring beter voor zijn door aanstaand weekend of 'niet dit weekend maar het volgende' te zeggen, afhankelijk van wat je bedoelt.

Ook hier zul je ongetwijfeld verschillende antwoorden krijgen. Het is niet zozeer en kronkel in de Nederlandse taal - die is vrij duidelijk over wat 'volgend' betekent, maar in de manier waarop we het toepassen. Voor sommige mensen hoort het weekend bij de complete week, die zullen volgend weekend zeggen als ze het volgende bedoelen en aanstaand als ze dit weekend bedoelen. Voor anderen heb je weken en weekends. Dan is volgend weekend het weekend dat volgt op deze week en dus het aanstaande weekend. Niet erg logisch, maar veel gebruikt.

Grappig genoeg bedoelen die zelfde mensen die op maandag met volgend weekend DIT weekend bedoelen, op vrijdag WEL weer het weekend daarna. Het is dus een wat rekbare logica. Daarom kun je er niet van uitgaan dat mensen je zondermeer begrijpen zonder duidelijk te zijn over de data danwel het precieze aantal weekenden er tussenin.

Eigenlijk zeg je het zelf ook al vrij duidelijk - althans, voor mij : nu = maandag - komend weekend = de eerste de beste zaterdag en zondag - volgend weekend = de op dat komende weekend volgende zaterdag en zondag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk een goed onderbouwd en duidelijk antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog een probleem met je uitleg van volgende maar misschien kan je me dat ook duidelijk maken. Als je met zijn tweeen op een verder lege straat staat en je zegt tegen je maatje:"De volgende die langs loopt spreken we aan!". Daarna loopt er eerst een mevrouw langs en daarna een meneer. Wie moet er nu aangesproken worden? Ik heb het idee dat 99% in dit geval de mevrouw aan zou spreken maar zoals ik het uit jouw verhaal opmaak zou jij dus de meneer aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want mensen zijn niet in categorieën verdeeld zoals weken dat zijn. Jullie zijn zelf het uitgangspunt, en de volgende mens (na jullie) die op dat punt verschijnt, spreek je dus aan. Of, als je net iemand hebt laten passeren, kun je zeggen de volgende, die dan degene is die na degene komt die je hebt laten passeren. Het is een beetje relatief woord, dat geef ik toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik zat het zelf ook al ff zo te beredeneren, je zou ook kunnen zeggen dat die zin op het moment dat er niemand over straat loopt nergens op slaat: volgend na welke persoon zou de ander dan kunnen zeggen. Maar dan weet ik denk ik waar het echte probleem ligt. Wat noem je op maandag dit weekend? Is de zin op een maandag: "Dit weekend heb ik pannenkoeken gegeten" foutief? Als dat mag en niet perse had moeten zijn: Vorig weekend heb ik pannenkoeken gegeten. Kan er een verschil zitten in wat mensen als "dit" weekend definieren/ervaren als ze dat dan niet duidelijk maken weet je ook niet wat volgend betekend. Naast jouw uitleg over of je een weekend wel of niet bij deze week rekent heb je dan al 2 manieren dat je spraakverwarring krijgt. Nog een om over na te denken. Als iemand al een stukje voorbij gelopen is en je kijkt samen met je maat de persoon na zou je kunnen zeggen de volgende spreken we aan. Als iemand nog naar je toe aan het lopen is zou je dat ook kunnen zeggen. Maar als er zowel iemand voorbij gelopen is en iemand aangelopen komt, terwijl jij naar de weglopende persoon en je maat naar de aanlopende persoon kijkt (en jullie hebben niet in de gaten dat je naar een andere persoon kijkt). Als je dan zegt de volgende spreken we aan zit je met eenzelfde probleem. Namelijk in "dat na DAT wat eerst komt" is niet goed duidelijk wat DAT is. Maar het blijft lastig als je logisch naar taal gaat kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in, denk ik. Taal is an sich niet per definitie logisch (het is taal, geen wiskunde), en veel wooren en uitdrukkingen zijn sterk afhankelijk van de context, het gezichtspunt van de spreker en de luisteraar, interpretatie - affijn, niet voor niets barst het in de wereld van de communicatieprobleempjes.
Ik zeg altijd tegen mensen het volgende: heb je aanstaande weekeind iets te doen? (Dus het eerste weekeind) bedoel ik het weekeind erna zeg ik altijd: heb je niet dit weekeind maar het weekeind erna iets te doen?! Dat helpt de verwarring te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al was het zo niet bedoeld, gezien het aantal reacties is het volgens mij toch echt een kronkel in de nederlandse taal (geworden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij gewoon het eerstvolgende weekend. Als een winkelier zegt 'volgende klant' dan slaat hij toch ook niet de klant over die eigenlijk als eerste aan de beurt zou zijn? Waarom zou dat met een weekend anders zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het volgend weekend is het aankomend weekend. In dit geval dus aanstaande zaterdag&zondag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgend weekend, is het eerste weekend dat volgt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik begrijp je vraag wel hoor, maar een uitgebreide uitleg vind ik niet nodig
Maar als we spreken over het weekend, klinkt dat precies inneens een week lang ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan bedoel je eigenlijk het weekend na het weekend wat komt, maar in de werkelijkheid wordt het ook vaak gebruikt voor het komende weekend. Beter kun je dan vragen: 'Heb je 'dit' weekend wat te doen?'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weekend, het woord zegt het al, is het einde van een week. Dat is vanuit christelijk oogpunt de zaterdag. Zondag is de eerste dag van de nieuwe week. Bij de Joden ligt dat niet anders, die houden de sabbat, dat is zaterdag, de zevende dag. Daarna begint hun nieuwe week met de zondag. Tegenwoordig zie je in agenda`s en op kalenders dat de maandag bovenaan staat. Dat is de tweede dag! Zo zie ik dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik volgend weekeind altijd om het weekeinde aan te duiden na het eerstkomende weekeinde.
Ik denk dat de verwarring zit in onze manier van tellen. Hier ontbreekt duidelijkheid over het beginpunt: is dat vandaag, of het komende weekeinde?
Tellen is moeilijker dan je denkt. Zie ook de eeuwige discussie over het jaar nul, wat al dan niet bestaat.
Zie ook de vraag of het 2 seconde of 2 seconden is. Want hoe bepaal je of je iets in het meervoud zet? En zie ook de wet, over problemen als de definitie wat 'tot' betekent. "Ik was tot 2007 werkeloos".

Er zijn dus problemen aangaande het begin, de telbaarheid van iets, en het eindpunt.

Computerwetenschappers hebben dit jaren geleden opgelost en daarvoor definities opgesteld, die in normbladen zijn vastgelegd. Maar dat terzijde. Voor een computer mag onduidelijkheid niet blijven bestaan, anders werkt ie niet.

Wij mensen moeten het hebben van extra terugkoppeling. En communicatie is toch leuk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het opvolgende weekend. dus volgend weekend volgt op vorig weekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over het weekend na het aanstaande weekend