Hoe vertaal je een participium van de optativus?

Een optativus is een wijs in het Grieks, welke ook een participium kent, maar nu vroeg ik me af hoe die te vertalen valt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Hm, hier heb ik lang over na zitten denken en ik kom tot de volgende oplossing. Een opt. part. praesens zou ik vertalen met (n voorbeeldzin, zie tussenzin): 'Hij moet, mocht hij dat doen, naar de gevangenis.'
Voor een opt.part.imperfectum zou ik zeggen: 'Hij moet, mocht hij dat gedaan hebben, naar de gevangenis.'
Het is ruim dertig jaar geleden dat ik eindexamen Grieks en Latijn deed, dus helemaal zeker van mn antwoord ben ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nooit Grieks gehad, maar jouw uitleg is zo duidelijk, dat ik het meteen begreep. Sterker nog: ik kan het aan iemand navertellen.
Nou dan heb jij het goed gedaan, dacht ik zo.
Ik mag helaas nog geen + uitdelen, maar symbolisch zet ik er hier dan maar een paar bij.
++++++++++++++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dank je wel! Met symbolische plusjes ben ik ook al blij! (Ik hoop alleen wél dat mn antwoord inderdaad goed is.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt, snap het nu veel beter!! (ook +++++++++++) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kruidenvrouw: Het moet wel haast goed zijn.
Ik heb uit jouw uitleg begrepen dat optativus participium praesens een mogelijke toekomstige tegenwoordige tijd moet zijn.
En de optativus participium imperfectum heeft iets met de onvoltooid verleden tijd te maken.
En ik vind het niet niks om dat meteen in mijn eerste lesje Grieks al (bijna) te kunnen bevatten..... :-)
Bovendien is die Griekse 'heer' Despotes is het blijkbaar met mij eens. Perfect antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een complimenten! Had mn leraar Grieks eens moeten lezen!!! Wat had ik n hekel aan die taal! Zo ingewikkeld qua grammatica.