Ik erger me dood aan taalfouten. Hoe kan ik zorgen dat andere mensen accepteren dat ik ze verbeter? En op welke manier kan ik ze het best verbeteren?

Dus hoe kan ik iemand aardig benaderen en verbeteren?

Toegevoegd na 7 minuten:
En natuurlijk kan je typfouten maken (ik kan er ook wat van), maar taalfouten als als/dan, hen/hun en 'het gebeurd' kan ik gewoon niet aanzien. Zeker die laatste: het doet me gewoon pijn als ik het typ.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat gaat zo moeilijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel meer mensen die fouten maken dan mensen die anderen verbeteren, dus in dat opzicht kun je beter zorgen dat mensen niet meer verbeteren (wat ook best irritant is (al doe ik het zelf ook best vaak :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch maar proberen? Je maakt het niet alleen jezelf moeilijk, niet iedereen zal het je in dank afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, maar ik kan er gewoon niet tegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet. Je moet zelf veranderen. Sorry en bovenal sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:( help... komt het dan ooit weer goed met het nederlands?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is meer, komt het wel goed met jou?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de twééde vraag. Want volgens mij is er heel veel fout taalgebruik in Nederland! Of past de taal zich aan aan de gebruikers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nu kan ik ook nog eens gaan wachten op antwoorden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ze het ooit zullen accepteren denk ik niet , maak zelf ook veel fouten maar heb zelf liever dat ik op mijn fouten word gewesen daar leer je van ik vind mensen die nederlands met engels mengen of straattaal pratem vreselijk irritant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis met het gebeurd?
Kimath
12 jaar geleden
Sommige spelling is inderdaad beroerd, ik erger mij er soms ook aan. Maar dan bedenk ik mij dat er wel ergere dingen in de wereld zijn, en kan het loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
":( help… komt het dan ooit weer goed met het nederlands?" Je bedoelt: "Help... Komt het dan ooit weer goed met het Nederlands?" ;p (Ja, wie kaatst...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... inderdaad, ik was al aan het twijfelen, Hippo.
Roland: 'het gebeurd' klopt niet omdat het tegenwoordige tijd is, en de derde persoon enkelvoud stam +t is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei Hippo! daar heb je een punt! @taaljuffie
of zal de taal zich aanpassen aan de gebruiker?
domme vraag dom antwoord?
gekke uitspraak gekke mensen? ik denk je hulp moet zoeken. als het pijn doet, je fouten van anderen zo moeilijk vindt, jij hier echt niet tegen kan, je verantwoordelijk voelt voor het taalgebruik hier ooit nog goed komt, en jezelf de aangewezen persoon vind om mensen te gaan lopen verbeteren hier.... sorry hoor, dan is er iets aan de hand met je empathisch vermogen, of je mist wat stofjes in je bovenkamer. ik zou echt even hulp zoeken als je hier zo vreselijk onder lijden moet. lijkt me niet prettig!!!

Het beste antwoord

ik heb een idee!!!!!

loop al mijn antwoorden na dus oefen even met je manier van reageren.
het stikt van de fouten, je mag ze verbeteren als jij je hier goed bij voelt hoor. hou we wel even rekening mee dat het geschreven is door een dyslectisch typje dus ik steek er geen hol van op.

ik vind het super logisch dat jij je hieraan kan ergeren, ik vind het logisch dat jij mensen wil gaan verbeteren.
ik vind het logisch dat jij jezelf hiervoor de aangewezen persoon vind.
ik vind het logisch dat jij jezelf in deze positie durft te stellen.
ik vind het logisch dat jij wil dat mensen dit ook accepteren van je allemaal

maar....!
kijk er alleen niet raar van op als mensen het niet op prijs stellen dat schooljuf gedoe, het persoonlijk op gaan vatten, zich er helemaal de pl##ris aan storen omdat er iemand ff vind dat deze persoon de boel wel even kan verbeteren en niet reageren op het inhoudelijke.

het is een VRAGEN site, geen TAAL site.

mensen KUNNEN van dit van jou te accepteren, maar jij KAN van anderen #ook# iets accepteren.
er zijn nu eenmaal mensen die de taal niet goed beheersen, leesblind zijn, afkortingen gebruiken, turbotaal er tussendoor smijten, dialect gebruiken, of welk andere reden dan ook.

als je toch zo nobel wil zijn en (de wereld?) wil verbeteren is tact wel een vereiste. je kan het dan vragen.

-ben jij je ervan bewust dat je taalfouten maakt?
-heeft dat een reden?
-vind je het goed als ik je verbeter, uitleg waarom het fout is, hoe het wel moet en waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit antwoord helemaal geweldig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! Een +

Andere antwoorden (5)

Je kunt een ander niet veranderen. De enige persoon die je kunt veranderen ben je zelf. Dus misschien iets minder ergeren?

Afgezien daarvan: over het algemeen accepteer je meer correcties van iemand die je vertrouwt. Het is maar de vraag of die vertrouwensrelatie er online al is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je elke fout verbeteren? Sommige dingen laat ik gewoon, al die sms-taal kan me gestolen worden.
Als iemand die doorgaans correct Nederlands gebruikt ineens een opvallende fout maakt, dan zeg ik er wel wat van, en probeer dat een beetje grappig te brengen - precies zoals ik zelf zou willen dat anderen mijn fouten verbeteren (want ik maak ze ook, bijvoorbeeld dat hen/hun wil bij mij maar niet blijven hangen).
Wat als/dan betreft: uitdrukkingen als 'groter als' zijn grammaticaal niet echt incorrect, maar de afspraak is 'groter dan'. Maar taal leeft, is flexibel, ontwikkelt zich: 'groter als' en 'hun hebben' zijn over een tijd heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Taal is iets dynamisch, en verandert door de jaren heen, wat jij nu slechte taal vind, kan over een aantal jaar normaal taalgebruik zijn.

De irritatie die jij door taalfouten ondervind heeft meer te maken met jou dan met de taalfouten van anderen, als jij je zo druk kan maken om de fouten van andere, klopt er iets niet.

Zelf is Nederlands mijn tweede taal, en maak ik veel fouten.. Kan me er niet ook druk om maken.

Maar er zijn zoveel andere dingen waar jij beter je energie kan steken! Ga bijles geven bij een huiswerkinstituut, daar vragen mensen om je hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA! helemaal mee eens!
shit. (oops, engels!) ik bedoel dus...
Mueslibar, ik ben het helemaal eens met je reactie.
Het is tegen de regels van goeievraag.nl om iets over spelling te zeggen, maar omdat het gerelateerd aan de vraag is: het is 'typefouten' en niet zoals jij het schrijft ;) Ik denk altijd, laat iedereen in zijn of haar waarde, typefout of taalfout, wat maakt het uit. Je zegt zelf ook dat je wel eens foutjes maakt.

Goed, dan toch inhoudelijk: je kunt de zin herhalen, alleen dan correct. Als iemand zegt: 'Ja, hun wouden naar de stad, weet je,' dan zeg jij: 'Wilden zij naar de stad?' Dit betreft gesproken taal. Vergeet overigens niet, Nederlands is geen dode taal en er is een bepaalde ontwikkeling. Tot zeer recent was 'wouden' niet goed, sinds een jaartje of 16 (geloof ik) mag het wel. Zo'n kleine 150 jaar geleden bijvoorbeeld waren er bijvoorbeeld ook veel werkwoorden die sterk vervoegden in de verleden tijd (ik was-ik wiesch, tegenwoordig waste). Hen/hun/zij en als/dan zijn kunstmatige regels en komen als zodanig niet voor in de Nederlandse dialecten. Zolang je elkaar begrijpt, is er weinig aan de hand, maar wederom, herhaal hetgeen de ander zei in een correcte vraagvorm.

Dan wat betreft geschreven taal. Dat is wat lastiger. Als je de schrijver persoonlijk kent en hij of zij maakt regelmatig zulke fouten, dan kun je hem er wel op wijzen. Zeg dat het jou niet uitmaakt (*gniffel*), maar dat het in officiële brieven en op school slordig staat. Leg hem of haar kort de regels uit of wijs op goeievraag.nl, waar zoiets al eerder werd uitgelegd. Als je diegene niet kent, zou ik het toch echt even laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik ook en ja dat vinden mensen iritand maarja je kan mensen niet veranderen he...