Waarom spreekt men soms over: een dos haar? Wat is een dos?

Ik ken alleen: een bos haar, hoewel ik een dos haar ook wel vaker heb horen noemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Kimath
13 jaar geleden
Dos ken ik ook niet.

Het beste antwoord

'Dos' is 'rug' in het Frans. Het is een betekenisovergang van 'rug van een dier' naar 'pelsbekleding'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als meer gebruikelijk ken ik 'haardos'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt aannemelijk, +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
???? klinkt erg gezocht (sorry - kon ik niet laten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ik had ooit een discussie over 'gascomfort', dat van 'comfortabel op gas koken' zou zijn afgeleid. Je begrijpt dat de verklaring iets minder voor de hand lag dan deze HBO-ers beweerden. De spelling trouwens ook.

Andere antwoorden (4)

Een bos haar, een dot haar...een samenvoeging misschien?

Misschien was die persoon verkouden? Dan klinkt bos als dos, als je een verstopte neus hebt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zowel de woorden dos, bos, als dot worden gebruikt, maar zoals je aangeeft zijn deze je niet bekend.

ze worden gebruikt om een bepaalde hoeveelheid haar aan te geven

Toegevoegd na 2 minuten:
dos is een afkorting van haardos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een "dos haar" betekent hetzelfde als een haardos. Wordt ook veel gezegd bij mensen die door een ziekte hun haar kwijt zijn geraakt en een pruik of haarimplantatie hebben laten doen. Zij hebben opnieuw een mooie "dos haar" gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Een haardos is een normaal Nederlands woord. Het wil zeggen: het haar op je hoofd. Dos is het zelfstandig naamwoord van het werkwoord uitdossen = opschikken. Je hoofd is met haren getooid, het ziet er daardoor versierd uit.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, +.