Waar komt het woord blauw vandaan in de zin "je ergens blauw aan betalen" ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8K

Het beste antwoord

Als je veel munten in je hand telt worden je vingers blauw, dit komt door het soort metaal in de munten, vandaar de uitdrukking je blauw betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Metalen geven altijd enigszins blauw af, geldstukken dus ook.

Toegevoegd na 34 seconden:
Van veel betalen kreeg je blauwe vingers van het tellen.
rose
12 jaar geleden
dat komt van de belastingbrieven
die zijn...blauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dat komt omdat de belastingdienst met blauwe enveloppen komen en als je die krijgt en je moet betalen dan is het een groot bedrag dus vandaar blauw betalen