Wanneer gebruik je Il est en wanneer C'est? (Frans)

Beide woorden betekenen (volgens mij) het is (of dat is). Maar wanneer gebruik je nou C'est en wanneer Il est?

alvast bedankt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedankt voor de antwoorden tot nog toe, maar ik wil toevoegen dat ik veel lees dat Il est (zoals ik het begrijp) bijna altijd Hij is betekent, maar hoe zit het dan met deze zin? (rechtstreeks uit mijn Franse lesboek):

Il est facile d'apprendre le français.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zin betekent letterlijk: Hij is makelijk in het leren van Frans. Goed Nederlands vertaald: Hij is goed in het leren van Frans. Het gaat dus om een Hij-Persoon ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, de vertaling van die zin is "het is makkelijk om Frans te leren".. De vraagsteller heeft helemaal gelijk, maar zo te zien begrijpen weinig mensen hier de vraag, behalve degene die stelt dat "il est" in de vorm van "het is" voorkomt in bepaalde standaard uitdrukkingen (en volgens mij is daar geen makkelijk ezelsbruggetje bij).

Het beste antwoord

Zelf heb ik me dat inderdaad ook wel eens afgevraagd en ik heb er tot nog toe nooit een logisch verband in kunnen vinden. Er zijn wel richtlijnen, maar de uitdrukkingen zijn niet simpelweg inwisselbaar. Ik heb een site gevonden met wat meer uitleg (ik hoop dat je redelijk Engels kan). Misschien heb je er wat aan! Volgens mij is het gewoon zo dat je het pas echt leert als je een tijdje in Frankrijk zou wonen, dan wordt het natuurlijk en voel je zelf aan waar het wel en niet past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bijvoorbeeld:
C'est moi = ik ben het
Il est gentil = hij is aardig

Dat is het verschil maar je kan nog meer met c'est
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C'est is voor een onz. of vr. woord en il est voor een man. woord alleen voor een man. woord kan ook c'est worden gebruikt. Andersom niet, dat is logisch. Het slimste is om altijd "c'est" te doen behalve wanneer je zegt bijv. Hij is een man: il est un type. Dan gebruik je "il est".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Il est wordt gebruikt gebruikt bij kloktijden, C'est is gewoon het is. Il est is ook wel hij is.
succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Il est betekent: Hij is. Zoals Il est terrible (Hij is verschrikkelijk)

C'est betekent: Dit/dat is. Zoals C'est petits (Dat/dit is klein)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Il est bij uitdrukkingen, zoals 'il est deux heures' (het is twee uur)
'Il pleut' (het regent)
c'est gebruik je in het algemeen: C'est un beau truc' (het is een mooi ding)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Origineel :P (Toch bedankt)
il est is voor mannelijk
c'est is voor onzijdig of vrouwelijk
c'est wordt dus ook vaker gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen goede reden. Je hebt ook nog Elle est.
Voor het gebruik van il een algemene regel:
Onpersoonlijk onderwerp: Een onzijdig onderwerp wordt hoofdzakelijk gebruikt in uitdrukkingen over het weer en de tijd. In deze uitdrukkingen doet het onderwerp niets, je zou misschien denken dat het beschrijft zoals het is op dat moment. Het werkwoord van het onpersoonlijke onderwep is altijd in de derde persoon.

Tijd: Il is het onpersoonlijke onderwerp van tijdsaanduiding. Quelle heure est-il? Il est 4 heures.

Weer: Il wordt gebruikt bij beschrijvingen van het weer. Il pleut.
Zie de bovenste link

C'est en il est zijn de wortel vormen, gebruikt voor het onpersoonlijke uitdrukkingen en algemene opmerkingen: Het is interessant, Het is leuk, Het geluk, het is jammer, enz.

Wanneer we spreken over specifieke mensen, dingen of ideeën, kunnen c'est en il est ook veranderen.

in de onderste link wordt in een tabel aangegeven wanneer het specifiek 'cést' is, en wanneer íl est'.

Hoop dat het je helpt:-)