Waar komt het woord CHILLEN vandaan? Het betekent hier iets van lekker rustig aan doen, relaxen etc.

Maar mijn vriendin uit Washington kent dit woord helemaal niet. Als zij het heeft over just chilly now, dan betekent het het is koud kil.

Toegevoegd na 1 minuut:
Chill out betekent wel ontspannen in het Engels.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.1K

Het beste antwoord

Het komt van de uitdrukking 'to chill out' hetgeen zoveel betekent als afkoelen, bedaren en ook 'rustig worden'.

Chillen bestaat niet in het engels. Het is een dutchism
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het betekent overal relaxen ;) Het ligt aan haar dat ze het niet kent, kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen anno 2011. Zeker niet in een land met de Engelse taal & internet.

Chilly betekent frisjes inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, 'chillen' is ALLEEN in Nederland bekend. Binnen Nederland is het VOORNAMELIJK bij jongeren bekend - zeg tot een jaar of 25. Boven die leeftijd zijn er wel mensen die weten wat het woord betekent, maar die zullen het niet uit zichzelf gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zal vast en zeker de reden zijn dat al mijn Engelse kennissen het woord ook gebruiken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, mijn engelse vrienden en familie gebruiken het niet hoor en die zijn ouder dan 25 jaar - k vraag me af of ze het kennen in de vorm waarin het hier gebruikt wordt. Volgens mij heeft Cryofiel helemaal gelijk
Volgens mij is het uit de Antillen komen overwaaien (Chillen op de Antillen).

Als je 'cool' wil zijn, moet je natuurlijk eerst 'chillen' met je homies. Chillen (kil doen) is nodig om cool te kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chillen
Je lekker ontspannen.

Het woord chillen komt uit het Engels. Oudere schrijfvormen zijn: chilly, ciele, cel. De vroegste betekenis ervan was: 'koud'. Dat is misschien wel een beetje raar, gezien de betekenis die het woord nu heeft. Je lekker ontspannen doe je meestal niet als je het koud hebt. Maar dat de betekenis van woorden verandert, is niet ongebruikelijk. Kijk maar eens bij het woord braaf. Of neem het woord cool. Cool heeft waarschijnlijk dezelfde oorsprong als chillen, ook met de betekenis 'koud'. En als we nu iets cool noemen, dan vinden we het niet koud maar hartstikke goed. Toch is er bij chillen nog wel een klein beetje van de vroegere betekenis blijven hangen. Je hebt namelijk ook chill-outruimtes, bijvoorbeeld bij een grote danszaal. Als je het warm hebt gekregen van het dansen, kun je in een chill-outruimte even afkoelen (en ontspannen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chillen komt inderdaad van de Antillen overgewaaid. Het is een populair modewoord, net als 'cool' wat hier geen 'koud' betekent, maar iets wat als leuk en positief wordt gewaardeerd