Als het regent en tegelijkertijd schijnt ook de zon zei mijn moeder altijd: het is kermis in de hel.. waar komt die uitdrukking vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
19.2K

Het beste antwoord

Deze uitdrukking wordt gebruikt om een zelden voorkomende gebeurtenis aan te duiden.

Als de zon schijnt, dan regent het over het algemeen niet. Het komt dus weinig voor dat het regent en dat tegelijkertijd de zon schijnt.

De hel wordt vaak voorgesteld als iets vreselijks, iets waar het in ieder geval niet leuk is. Kermis wordt over het algemeen gezien als iets dat juist wel leuk is. Als het dus "kermis in de hel" is, dan is dat heel bijzonder, iets dat zelden voorkomt.

Door deze overeenkomst is waarschijnlijk deze uitdrukking ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen idee, vermoedelijk is het streektaal. Wij noemen het ´kippenkermis´. Maar niet alleen in mei ; altijd als de zon schijnt en het (mot)regent een beetje. Weten we in elk geval hier in huis precies wat voor weer het is. En bij mijn beste weten komt die uitdrukking bij mijn schoonfamilie vandaan, dus Noord-Holland / West-Friesland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel me zo voor dat ze in de hel best blij zouden zijn met een regenbui omdat het er erg heet zou zijn. Nu, als de zon schijnt kunt je dat associeren met de hel en de regen is dan dus de kermis. (mensen worden vaak ook blij van de kermis toch?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kermis in de hel is zeer onwaarschijnlijk, dat lijkt regen tijdens zonneschijn ook.
Zo zal het ooit wel ergens ontstaan zijn.
Als je mensen vraagt kan het hard regenen als de zon schijnt, dan zullen nog heel wat mensen zeggen dat bestaat niet!
Vooral tijdens zware buien is er soms een heel scherpe afscheiding tussen wolken en blauwe lucht.
Staat de zon wat laag, dan schijnt hij er onder door.
Komt meer voor dan je zal denken.
Kermis in de hel is veel zeldzamer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een uitdrukking van vroeger als de zon schijnt en het regent tegelijk, en hij werd in het zuiden OOK gebruikt niet aleen in noord-holland en friensland zoals boven vermeld staat.