Is het : "anders als gebruikelijk " of "anders dan gebruikelijk ", in de zin : Op koninginnedag rijden de treinen anders als/dan gebruikelijk ?

Deze zin wordt op NS stations omgeroepen .

Toegevoegd na 38 seconden:
: De treinen rijden anders als gebruikelijk .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 jaar geleden was het nog 'dan'
tegenwoordig interesseert niemand zich nog voor het verschil tussen als en dan, dus gaan we ons ook op deze site hier niet meer druk over maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bananenman Ho ho ik ben nog altijd iedereen om me heen dood aan het irriteren met verbetering hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niemand zou interesseren, was deze vraag niet gesteld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohhhh... sorry kayley!
(I never meant to break your heart)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist , @haivon. Mij intereseert het omdat het gewoon "slecht " klinkt . Maar ik wist niet van die gelijkheids- , verschil regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps "interesseert " :-$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dus is het bij dezen een goede vraag. Hoewel ik het antwoord zelf wel wist, heb ik waardering voor mensen die dit soort vragen stellen. Van mij heb je een +!

Antwoorden (5)

Het is 'dan'.
Je geeft aan dat er een verschil is, bij een verschil moet je 'dan' gebruiken.
Wanneer ze hetzelfde zouden rijden dan mag je 'als' gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is: De trein rijdt anders dan gebruikelijk.

Het is een vergelijking waarbij de twee te vergelijken situaties verschillen van elkaar.
Als het een vergelijking is waarbij de twee te vergelijken situaties hetzelfde zijn, wordt het woord 'als' gebruikt.
(De trein rijdt op dezelfde tijden ALS normaal.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ho, ho, brilmans. we hebben het hier wel over de NS, ja.
als, dat is kort voor 'zoals', is hier beter van toepassing. de trein heeft vertraging! - (zo)als gebruikelijk!
dus ook:
de trein rijdt anders! - (zo)als gebruikelijk! the announcer couldn't be more right.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoho bananana
ja als je het op die manier leest kan het idd ook 'als' zijn, alhoewel ik denk dat je dan beter 'zoals' kunt gebruiken.
maar -volgens mij- zou er dan in de zin een komma moeten staan tussen 'anders' en 'als', of een uitroepteken zoals in je voorbeeld.
dus of: De trein rijdt anders dan gebruikelijk.
of: De trein rijdt anders, als gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, refereert het woord 'anders' niet naar 'anders dan gewoonlijk' dus ook 'anders dan gebruikelijk'? Hoe kan iets 'anders zoals gebruikelijk' zijn? Dan zou het niet anders meer zijn ;p
Het moet gewoon 'dan' zijn in deze context.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Engeland gebruik je dit precies hetzelfde met THAN en THEN. In deze zin dus THAN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou taalvirtuoosje, natuurlijk kan anders gebruikelijk zijn. de slotkoers van het aandeel heineken is elke dag anders, als gebruikelijk.
het dagmenu in het eetcafe is iedere keer anders, als gebruikelijk. er is geen enkele dag per jaar dat alle treinen precies op tijd en precies de route volgens de dienstregeling rijden.
er rijdt er elke dag wel eentje anders, als gebruikelijk. en, voor gevorderden:
aangezien de treinen gebruikelijk anders (dus niet exact volgens de dienstregeling) rijden, zou het kunnen dat wanneer men omroept dat de treinen anders dan gebruikelijk rijden, de treinen dus juist niet anders rijden, maar precies volgens de dienstregeling.
maar ga daar maar eens je gelijk op halen bij de servicebalie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dan wordt de vraag wat gebruikelijk is en wat anders is haha. Maar alsnog wordt er een zin gevraagd zonder komma. In al jouw voorbeelden staan komma's tussen de zin en 'als gebruikelijk'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mop, maar die komma hoor je niet als ze het omroepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vraag was net anders gesteld toch of word ik gek? Heb de vraag verder niet meer gezien omdat ie onvindbaar was op mijn iPod. Maar okee, al vind ik dat ie wel hoorbaar zou moeten zijn. Maar dat ligt aan de uitspraak. Toch denk ik dat de zin met 'dan' bedoeld wordt. Zou het anders een rare toevoeging vinden, dat 'als gebruikelijk' erachteraan. Het is dus óf
De treinen rijden anders dan gebruikelijk.
waarmee dus bedoeld wordt dat de treinen niet zoals gewoonlijk rijden.
óf
De treinen rijden anders, als gebruikelijk.
waarmee bedoeld wordt dat de treinen, zoals altijd op koninginnedag, anders rijden. Tevreden zo? (6)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk gevonden Bananenman : de treinen rijden anders (zo)als gebruikelijk. Ik zal het aan Prorail ( de omroepers ) doorgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, tevreden :)
plusje en een duim omhoog.
Toevallig heb ik daar op school bij Nederlands over gehad.
Als: bij een gelijkheid (even klein als ...)
Dan: bij een ongelijkheid (kleiner dan ...)
In dit geval moet je dus 'dan' gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ''dan''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is anders dan want het is altijd dan bij de vergrotende
trap. Anders hoort ook bij de vergrotende trap dus is het anders dan